wat is in een auto een obd-stekker? waarvoor dient die en heeft elke auto er een?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
1.4K
TurfGraver
6 jaar geleden
Leesvoer:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics

Antwoorden (1)

Wat kan ik met OBD2?
Met OBD2 kan je voertuigen uitlezen en zo eventuele diagnostische foutcodes vinden en wissen. Maar ook sensor data weergeven zoals motortoerental, koelvloeistoftemperatuur, olietemperatuur, oliedruk, brandstofsysteem status, snelheid, brandstof trims, inlaatdruk, inlaatluchttemperatuur, luchtflow rate, etc.

Is mijn voertuig uitgerust met OBD2?
In Europa zijn benzinevoertuigen vanaf 2001 en dieselvoertuigen vanaf 2004 verplicht om de OBD2 protocollen te ondersteunen, in de praktijk blijkt echter dat de meeste voertuigen al vanaf 1996 zijn uitgerust met OBD2. Je kunt dit simpelweg controleren door te kijken of de OBD2 stekker aanwezig is. De functionaliteit kan bij oudere voertuigen helaas nog weleens verschillen. Bij twijfel adviseren we je om het na te vragen bij een dealer of merkspecialist.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is dus een methode om je auto uit te lezen. Met OBD-stekker zal de OBD2-stekker bedoeld worden. Die zit dus niet in alle auto's, althans niet in oudere auto's.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Je was me voor... plus !