Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik las in deze site dat als je een automaat auto rijbewijs hebt, mag je na 1 jaar van het behalen daarvan ook in een schakel auto rijden, klopt dit?

en mag je ook een scooter/brommer rijden als je een automaat auto rijbewijs hebt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
774
tinus1969
6 jaar geleden
Ooit, heel lang geleden, gold deze regel (na 1 jaar automaatrijbewijs automatiscg gewoon rijbewijs). Deze regel is echter al minstens 20 jaar geleden afgeschaft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kunt een rijexamen niet zelf aanvragen, dat moet altijd via een rijschool. Er zijn enkele rijscholen die deze mogelijkheid aanbieden, maar niet veel (zie de link hieronder). Ik weet ook niet of het slim is zonder rijles examen te doen, dan zul je toch in elk geval van iemand goede instructie moeten hebben gehad voor het rijden in een schakelauto. Overigens terzijde: ik rij zelf als sinds het behalen van mijn (gewone) rijbewijs in een automaat en zou niet eens meer een schakelauto willen. Een automaat rijdt veel relaxter, enige nadeel tegenwoordig zijn nog de hogere aanschafkosten (al zijn er regelmatig acties waarbij ook die wegvallen). Bronnen:
- http://www.quickrijbewijs.nl/product/cbr-rijexamen-zonder-rijlessen/

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Na het behalen van je rijbewijs in een auto met automaat, krijg je een aantekening op je rijbewijs. Je mag dan uitsluitend rijden in een auto met automaat. Wil je na het behalen van je automaat rijbewijs later toch in een handgeschakelde auto of in een auto met een half automaat rijden, dan moet je eerst een praktijkexamen in een handgeschakelde auto positief afronden. De theorie hoef je niet over te doen.
(Lees meer...)
jc54
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
mag ik dan ook zelf mij examen aanvragen? want ik hoorde ook dat je bent niet verplicht om lessen te nemen. en mag ik ook een scooter/brommer rijden met een automaat rijbewijs?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding