Waarom krijgen vaak de 'verkeerde' automobilisten een bekeuring ?

Ik erger me hier al een tijdje aan als ervaren weggebruiker.
- Mensen die continu links blijven rijden
- Niet met hogere snelheid gaan inhalen
- Druk aan het praten zijn en verder nergens op letten
- Verkeerd invoegen
- 90 rijden op de rechterbaan als er geen verkeer voor hun is
etc....etc....

En iemand die dan even wil doorrijden zonder het overige verkeer in gevaar te brengen is de 'Sjaak'

v.b. Bij wegmisbruikers wordt er dan gezegd dat zomaar iemand naar links kan gaan, maar dan moeten ze die toch bekeuren (want die let niet op en brengt het verkeer in gevaar)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
90 rijden op de rechterbaan is geen overtreding...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel heel vervelend, maar het is toegestaan.

Het beste antwoord

Punt is meer dat de politie bekeurt op het in gevaar brengen van andere weggebruikers en niet bekeurt op het vertragen het verkeer. Hoe vervelend het ook kan zijn. De politie kan ook niet iedereen die onnodig links rijdt van de weg halen en bekeuren en er is ook niet op te flitsen. Het is lastig te controleren en het zijn vaak de mensen die niet kunnen rijden en vaak die geen idee hebben dat ze überhaupt het hele verkeer vertragen. Eigenlijk kunnen wij Nederlanders gewoon niet rijden:p In Duitsland rijden de mensen met veel meer discipline en vallen er relatief minder ongelukken. Ongelukken zijn daar wel dodelijker i.v.m. de hoge snelheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wanneer je 180 rijdt, rij je per seconde 50 meter. Als je dan langs iemand komt die 120 rijdt (de maximum snelheid) ga je hier met 60 kilometer per uur langs. Je komt dus ongeveer 17 meter per seconde dichterbij.

Een weggebruiker anticipeert erop dat jij je (ongeveer) aan de maximum snelheid houdt. Dus, als je op 50 meter afstand zit heeft hij normaal gesproken ruim de tijd om in te voegen. Echter in die 2 seconden tussen het naar achter kijken, richting aanwijzer aandoen en naar rechts gaan zit jij al achterop die auto.

De automobilist die 120 rijd heeft daarbij niets verkeerd gedaan, netjes gekeken, netjes richting aangegeven, rijdt niet te langzaam voor de linkerbaan, en toch ontstaat er een gevaarlijke situatie. Gevaarlijker dan bij iemand die links blijft rijden. Natuurlijk ben je dan 5 minuten later thuis, maar normaal gesproken gaat daar niemand dood aan...

En natuurlijk worden mensen die bellen OOK bekeurd, net als linksplakkers en mensen die gevaarlijk invoegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die automobilist heeft wel degelijk wat verkeerds gedaan! Als hij in z'n spiegel kijkt en ziet dat er iemand op 50m aankomt rijden, mag hij niet zomaar naar links zonder zijn snelheid aan de achteropkomende aan te passen. Hier (+49) heet dat 'Nötigung' en kan kost je echt punten kosten! Maw, de automobilist dwingt de achteropkomende bestuurder te remmen en dat is hinderen en mag niet! Anticiperen doe je door meermaals te kijken om zo de snelheid van de achteropkomende beter in te schatten.
In Nederland voelt bijna iedereen zich een goede chauffeur, die alles prima in de hand heeft en nooit brokken zal maken.

Krijt men dan toch ineens een bekeuring, dan voelt dit vaak als onterecht, terwijl die bekeuring echt wel terecht is uitgeschreven.

Je kunt niet altijd naar anderen wijzen. Zelf maak je ook fouten in het verkeer, en als dit dan een keer wordt afgestraft, dan moet je niet gaan zeuren. Accepteer de bon en probeer er wat van te leren. Ga daarna lekker verder met je leven.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
wat een warrig verhaal. ik begrijp hier alleen uit, dat iedereen uit de weg moet gaan als jij aan komt rijden. en als ze dat niet doen, dat ze dan een bekeuring verdienen. ja daar zit iets in.
het is ook wel echt klachtwaardig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm, je vraag klinkt als één van een typische ga-uit-mijn-wegrijder die:

- vlak achter die linksrijder blijft plakken;

- zijn snelheid pas op het allerlaatste moment aanpast als iemand voor hem naar zijn zin niet snel genoeg inhaalt;

- net doet alsof hij niet ziet dat de ander hém niet heeft gezien omdat hij vindt dat hij in zijn 'recht' staat;

- weigert ruimte te maken als hij ziet dat een ander niet genoeg snelheid kan maken op de verkorte invoegstrook;

- ook nog het idee heeft dat er een minimumsnelheid zou moeten gelden op de snelweg, die dan natuurlijk vér boven de 90 zou moeten liggen, zodat hij zelf maar door kan jakkeren.

Tja, als je je gedraagt zoals je overkomt in deze vraag, dan krijg je bekeuringen, ja. Omdat je je gedraagt als een verkeerde automobilist, ook al dénk je dat jij alles goed doet en de rest van de wereld niet kan rijden.

Zelfs al zou het nog waar zijn ook dat al die anderen niet kunnen rijden, zou je als 'ervaren weggebruiker' inmiddels moeten weten dat je altijd zélf netjes moet rijden en zélf rekening moet houden met de rest van het verkeer.