Wat is het verschil tussen LPG en aardgas?

En waarom kan aardgas niet gebruikt worden,om auto's op te laten rijden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Aardgas moet door zijn heel lage kookpunt enorm samengeperst worden om er een vloeistof van te maken.Het is methaan en heeft dus maar een koolstofatoom en 4 waterstofatomen in zijn molecule. Het is dus een "lastig ' gas om op te slaan. Gasflessen die methaan kunnen opslaan moeten dus zeer sterk en zwaar zijn en de druk die nodig is om methaan op te slaan is zeer hoog. Dus zouden de gasflessen onhandig zwaar en groot zijn en kun je niet veel gas meenemen voor onderweg. Op zich draait een viertakt-benzinemotor met een geschikte vergasser echter uitstekend op aardgas, zodat er eventueel wel een agregaat mee gebouwd zou kunnen worden, die op een gasaansluiting werkt. Ik ken mensen die zo hun electriciteit opwekken en de restwarmte gebruiken voor verwarming van hun woning. Zij hebben in wezen een warmte-krachtcentrale. LPG is , zoals door eerdere beantwoorders is genoemd een mengsel van propaan(C3H8) en butaan(C4H10), wat bij geringe overdruk van ongeveer 10 atmosfeer VLOEIBAAR wordt vandaar (Liquified Petrol Gas) genoemd en van origine een afvalproduct die bij het kraken van aardolie ontstaat, totdat men ontdekte dat dit gas zeer geschikt is om motoren op te laten draaien en daar heel weinig uitstoot van schadelijke stoffen bij ontstaat. Omdat het vloeibaar te maken is bij geringe druk, heb je het voordeel dat je er veel in een tank van mee kan nemen en dus wel meer dan 400KM per tankbeurt mee kunt afleggen. De hete en schone verbranding is op zich goed voor de motor, de kop krijgt echter veel meer hitte te verduren dan met benzine en dat vergt een GEHARDE KOP EN KLEPZETELS in de motor die gas aankunnen. Vroeger hadden Japanse auto's dit vaak al standaard, Duitse merken soms niet. Ik heb zelf veel op LPG gereden en ook de prestaties van de motor waren op LPG prima.Ik reed vaak in Duitsland en de max snelheid tussen gas en benzine was gering, op gas haalde mijn 626 205 KM/H en op benzine 207KM/H heb ik wel eens uitgetest Wel moest ik iedere twee jaar de koelvloeistof vervangen en ging de uitlaat vaker stuk, de katalysator ging echter onbeperkt mee, net als de bougies (de contactpuntafstand moest ik wel nastellen maar ik heb wel 100 000km MET EEN SET BOUGIES GEDAAN, wat met benzinerijden niet zo is. Ik heb vele jaren met plezier op gas gereden en GEEN storingen aan het gassysteem gehad. Mensen die op gas rijden en geen hydraulische klepstoters hebben, moeten vaak (elke 10 000KM) hun klepspeling (laten) checken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100