Wat is het verschil tussen LPG en aardgas?

En waarom kan aardgas niet gebruikt worden,om auto's op te laten rijden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
11.5K

Het beste antwoord

Aardgas moet door zijn heel lage kookpunt enorm samengeperst worden om er een vloeistof van te maken.Het is methaan en heeft dus maar een koolstofatoom en 4 waterstofatomen in zijn molecule. Het is dus een "lastig ' gas om op te slaan.
Gasflessen die methaan kunnen opslaan moeten dus zeer sterk en zwaar zijn en de druk die nodig is om methaan op te slaan is zeer hoog. Dus zouden de gasflessen onhandig zwaar en groot zijn en kun je niet veel gas meenemen voor onderweg.
Op zich draait een viertakt-benzinemotor met een geschikte vergasser echter uitstekend op aardgas, zodat er eventueel wel een agregaat mee gebouwd zou kunnen worden, die op een gasaansluiting werkt.
Ik ken mensen die zo hun electriciteit opwekken en de restwarmte gebruiken voor verwarming van hun woning.
Zij hebben in wezen een warmte-krachtcentrale.

LPG is , zoals door eerdere beantwoorders is genoemd een mengsel van propaan(C3H8) en butaan(C4H10), wat bij geringe overdruk van ongeveer 10 atmosfeer VLOEIBAAR wordt vandaar (Liquified Petrol Gas) genoemd en van origine een afvalproduct die bij het kraken van aardolie ontstaat, totdat men ontdekte dat dit gas zeer geschikt is om motoren op te laten draaien en daar heel weinig uitstoot van schadelijke stoffen bij ontstaat.
Omdat het vloeibaar te maken is bij geringe druk, heb je het voordeel dat je er veel in een tank van mee kan nemen en dus wel meer dan 400KM per tankbeurt mee kunt afleggen.
De hete en schone verbranding is op zich goed voor de motor, de kop krijgt echter veel meer hitte te verduren dan
met benzine en dat vergt een GEHARDE KOP EN KLEPZETELS in de motor die gas aankunnen.
Vroeger hadden Japanse auto's dit vaak al standaard, Duitse merken soms niet.
Ik heb zelf veel op LPG gereden en ook de prestaties van de motor waren op LPG prima.Ik reed vaak in Duitsland en de max snelheid tussen gas en benzine was gering, op gas haalde mijn 626 205 KM/H en op benzine 207KM/H
heb ik wel eens uitgetest
Wel moest ik iedere twee jaar de koelvloeistof vervangen en ging de uitlaat vaker stuk, de katalysator ging echter onbeperkt mee, net als de bougies (de contactpuntafstand moest ik wel nastellen maar ik heb wel 100 000km MET EEN SET BOUGIES GEDAAN, wat met benzinerijden niet zo is.
Ik heb vele jaren met plezier op gas gereden en GEEN storingen aan het gassysteem gehad.
Mensen die op gas rijden en geen hydraulische klepstoters hebben, moeten vaak (elke 10 000KM) hun klepspeling (laten) checken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Aardgas verschilt in vele opzichten van LPG, vier voorbeelden van deze verschillen zijn:
Aardgas is een eenvoudige chemische verbinding, CH4., terwijl LPG een mengsel is van twee koolwaterstoffen, namelijk propaan en butaan.
Aardgas is lichter dan lucht, LPG zwaarder.
Bij relatief geringe druk is LPG vloeibaar. Aardgas alleen vloeibaar bij zeer hoge druk en/of lage temperatuur.
LPG tanks zijn absoluut ongeschikt om aardgas onder druk in op te slaan. Pogingen daartoe zijn levensgevaarlijk.
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aardgas bestaat voor het grootste deel uit de eenvoudige chemische verbinding butaan en daarmee 1 van de verbindingen in LPG
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Excuses ik haal methaan en butaan door elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aardgas is zwaarder dan lucht...
Aardgas is een van de fossiele brandstoffen. Het ontstaat bij hetzelfde proces dat tot de vorming van aardolie leidt en vertegenwoordigt de lichtere fractie organische producten van dat proces. Aardgas wordt daarom vaak samen met aardolie gevonden, hoewel soms het gas kans ziet in andere aardlagen door te dringen dan de veel zwaardere olie en er zo een scheiding kan zijn ontstaan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardgas

LPG ontstaat bij productie en behandeling van aardgas en aardolie[4] en is dus een fossiele brandstof. Tegenwoordig wordt ongeveer 60% van de LPG gewonnen uit gasvelden tegen 40% uit raffinage van olie[5]. Ook bij het vloeibaar maken van aardgas wordt de LPG van het gasmengsel gescheiden omdat het mengsel anders zou bevriezen.
In Nederland werd in 1954 LPG geïntroduceerd door Bessel-Kok (BK Gas).
http://nl.wikipedia.org/wiki/LPG_(brandstof)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aardgas is per m/3, en niet vloeibaar. lpg is per liter en is vloeibaar.
Probeer eens om onder lage druk aardgas in te spuiten door een leiding van ongeveer 1cm, Dit lukt niet, daarom moet aardgas eerst onder zeer hoge druk in een tank gestopt worden zodat het vloeibaar wordt. pas dan zit er voldoende in om enige kilometers te kunnen rijden.
aardgas heeft een calorische waarde van ongeveer 8000 watt per m3.
lpg iets van ongeveer 7500 watt per liter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb weinig verstand van gassen, maar als ik het niet verkeerd heb is methaan gewoon aardgas. Als dat het geval is, dan kun je daar wel degelijk auto's op laten rijden. In Italie wordt er veel op methaan (metano) gereden. Er zijn ook heel wat speciale tankstations hiervoor. Het tanken duurt alleen wat langer. Ca. 10 tot 15 minuten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LPG is bij een veel lagere druk al vloeibaar. Beide worden gebruikt om auto's op te laten rijden. Gelukkig past een aardgaspomp niet op een LPG tank. De hele auto zou anders in de lucht vliegen, omdat de LPG-auto de druk van vloeibaar aardgas niet aan kan.