Wat gebeurt er als je weg wilt rijden met een bevestigde mover op de band van de caravan?

Mijn vader is bang dat hij weg rijdt terwijl hij vergeten is de mover te de-activeren. Onze vraag is, wat gebeurt er dan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
3.8K

Het beste antwoord

Dan komt hij niet weg!
De grip van een nog tegen de banden aan gedrukte mover is zo sterk, en de weerstand van de tandwielvertraging met daarachter de elektromotor is zo groot, dat het geheel werkt als een extra krachtige parkeerrem. Het is niet zoiets als een loopvlakdynamo van een fiets.

Vanuit die gedachte redenerend zijn er ook wel mensen die de mover als extra diefstalbeveiliging gebruiken. Maar die langdurige plaatselijke vervorming (indrukking) van het loopvlak is niet goed voor de band. En ook niet voor de mover. En een mover deactiveren is voor een vastbesloten ingewijde bovendien snel gedaan.
Maar de remmende werking is er dus beslist, en uw vader zal echt niet per ongeluk met geactiveerde mover wegrijden.

Ik geef wat citaten, die deze conclusie verder ondersteunen:

“Bij een moderne mover hoeft u zich zelfs tot op een zekere mate geen zorgen te maken dat u schade veroorzaakt als u de rollen vergeten bent van de band af te halen. U kunt simpelweg de caravan niet in beweging krijgen met de auto.”
http://www.caravanaccushop.nl/informatie/AL-KO-mammut-mover.php

“Als ik mijn mover tegen de wielen laat staan, kom ik geen cm van de plaats af hoor, als ik aangekoppeld wil weg rijden.”
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?p=255762&sid=a4dbf87f8cd1401d57c36d1e88bcbc63#p255762

“A 10° slope is easily manageable and the mover is a very efficient handbrake. I bet many owners have been surprised to find this out when they have forgotten to disengage it before trying to tow away!”
http://www.eribafolk.com/t318765f14-Motor-Mover-on-a-Troll.html#msg40649

“Trying to tow with the movers engaged would most likely cause scuffing damage to the tyres; and not be too kind to the vehicle clutch plate and/or transmission.”
http://www.caravantalk.co.uk/community/topic/36593-can-i-leave-rollers-against-wheels-while-on-pitch/#entry368763

“I left mine mover on a fortnight ago for 5 days at Rutland Water CC site only realised when I pulled off that the gravel was following us..doh.”
http://www.caravantalk.co.uk/community/topic/36593-can-i-leave-rollers-against-wheels-while-on-pitch/page-2#entry368853
Bordensteker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Dikke +
Duidelijke bronnen toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Super antwoord dankjewel!