Wat wordt er exact bedoeld met 'op de motor remmen'?

Hey, een vriend van mij is gebuisd op zijn rijexamen enkel en alleen omdat hij niet voldoende op zijn motor heeft geremd. Ik kan precies nergens vinden wat dit inhoudt, en ik weet ook niet of ik diezelfde fout maak. Ik zal precies zeggen wat ik doe: stel, ik rij 50 per uur in 3e versnelling (ongeveer 2000 toeren). Ik moet rechts afslaan dus ik rem met mijn pedaal tot ongeveer 30 per uur en ik schakel naar 2. dan neem ik mijn bocht. is dit op de motor remmen of niet? en zoniet, kan iemand dan eens heel precies uitleggen hoe dit in praktijk in z'n werk gaat. Bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Stel je rijdt met 50 km op een rood stoplicht af, en je ziet vanaf 200 meter al dat je rood of oranje hebt, je moet dus stoppen. Op dat moment laat je de gaspedaal los, en laat je de auto langzaam uitvieren, als toerental te laag wordt dan schakel je terug. Dit uitvieren is "op de motor afremmen" de auto gebruikt dan geen brandstof meer. Dit is een onderdeel van het nieuwe rijden, ofwel zuinig rijden. Je bespaart op deze manier brandstof en remblokken. Je kunt namelijk ook met 50 doorrijden tot het stoplicht, kost brandstof, en vlak voor het stoplicht hard remmen, kost remblokken. Als je dit spelletje goed beheerst hoef je bijna niet te remmen, scheelt enorm in brandstof en remblokken, je moet alleen verder vooruit kijken en anticiperen op verkeer

Op de motor remmen betekent dat je letterlijk NIET op de rem trapt maar uitloopt, geen gas meer geven en de auto laat rijden / vooruit laat gaan op de vaart (die dus afneemt) die hij heeft. Toegevoegd na 3 minuten: Ik vergat te vermelden dat je wel in de versnelling blijft. Uiteindelijk bv voor een verkeerslicht rem je nog met je voet op het rempedaal. Afremmen op de motor Wanneer kun je afremmen op de motor? Afremmen op de motor is een optie als je wilt remmen, zonder dat het per se nodig is om snel tot stilstand te komen. Als je wilt afremmen op de motor dan laat je het gas los in de versnelling. Door het hoge toerental remt de motor de auto vanzelf af. Meestal is afremmen op de motor alleen niet voldoende en moet je bovendien het rempedaal gebruiken. Toegevoegd na 14 minuten: Destijds een cursus (via vrijwilligerswerk/chauffeur) een cursus Het Nieuwe Rijden mogen volgen. Daar hoorde van alles bij. Zuiniger rijden was er een van en de auto besparen van onnodige slijtage ook. (bron)

Bronnen:
http://www.accuraat.nu/index.php/autoles-a...
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4746539
http://www.tuning-gids.nl/afremmen-op-de-motor.htm

Je vriend zal in dat geval zijn gezakt op het niet of onvoldoende milieubewust rijden, wat tegenwoordig een verplicht onderdeel vormt van het rijexamen. Remmen 'op de motor' zorgt er namelijk voor dat je motor op dat moment geen brandstof gebruikt. Je remt op de motor door simpelweg het gas los te laten. De auto remt daardoor vanzelf af, zonder dat je de rem intrapt. Het wordt dus onderscheiden van het remmen door het rempedaal te gebruiken. Als je een hogere snelheid hebt, kan je sneller remmen door de motor door deze in een lagere versnelling te zetten. Hoe lager de versnelling, hoe harder je remt op de motor. Bij een verkeerslicht kan je daarvan gebruikmaken door tijdig terug te schakelen naar een steeds lagere versnelling. Je hoeft dan minimaal je rem te gebruiken. Je kunt ook je auto laten uitrollen door je koppeling in te trappen. Daardoor heb je een langere remweg, omdat de auto dan niet afremt op de motor, maar je verbruikt in dat geval wel brandstof. Afhankelijk van hoe de verkeersstroom is, kan je ook daarvan gebruik maken, hoewel ik niet precies weet of een instructeur dit met mij eens zal zijn; je zou dit kunnen navragen.

Bronnen:
http://hetnieuwerijden.nl/
http://www.rijbewijsinfo.nl/autorijbewijs/...

"stel, ik rij 50 per uur in 3e versnelling (ongeveer 2000 toeren). Ik moet rechts afslaan dus ik rem met mijn pedaal tot ongeveer 30 per uur en ik schakel naar 2. dan neem ik mijn bocht. is dit op de motor remmen of niet?" Nee, dat is remmen met de rem, zoals je zelf al zegt. Remmen op de motor is de auto afremmen met behulp van de wrijving van de motor in plaats van met de rem. Je gebruikt op dat moment geen van de drie pedalen (gas, rem, koppeling). Omdat de auto beweegt en je niet ontkoppeld wordt de motor in beweging gezet door de beweging van de auto in plaats van andersom. Door de de wrijving in de motor remt de auto af. Als je simpelweg het gas loslaat zonder de koppeling in te trappen rem je al af op de motor. Je komt dan veel minder ver dan wanneer je de koppeling wel in zou trappen. Als je de koppeling intrapt rem je alleen nog af door de wrijving van de wielassen, banden en luchtweerstand van de auto. Wanneer het gas loslaten niet voldoende afremming oplevert, kun je twee dingen doen: bijremmen of terugschakelen. De motor maakt bij terugschakelen bij dezelfde snelheid meer toeren en dat levert meer wrijving op. Bijremmen is dan soms niet meer nodig en dat scheelt slijtage aan de remmen; de motor slijt niet noemenswaardig van remmen op de motor. Bij rijles leer je om je voertuig zo te beheersen dat je de rem doorgaans nog weinig nodig hebt. Het is niet de bedoeling om met 50km op een rood stoplicht af te rijden en dan op het laatste moment op de rem te trappen om stil te staan. De rem langdurig een beetje intrappen is erg slecht voor de rem. Je leert inschatten hoe je door tijdig terug te schakelen op de motor kunt remmen. Alleen voor het laatste stukje, om volledig tot stilstand te komen, moet je uiteindelijk de koppeling intrappen om te voorkomen dat de motor afslaat en dan ook de rem gebruiken. Toegevoegd na 16 minuten: Toevoeging 1: de auto met de koppeling ingetrapt laten uitrollen klinkt heel milieuvriendelijk, want je komt heel ver. Het is echter veel te gevaarlijk om te doen. Als je plotseling gas moet geven om een noodsituatie te ontwijken moet de motor weer helemaal op toeren komen en moet je toevallig ook de goede versnelling selecteren voor dat toerental. De kans is groot dat de motor afslaat en dat je daardoor de noodsituatie niet de baas kunt. Rijden met ingetrapte koppeling kan je daarom het rijexamen kosten. Toevoeging 2: je verbuikt bij remmen op de motor geen brandstof, want de motor blijft in beweging door de beweging van de auto; pas zodra het toer

De bovendtaande antwoordne zijn onvolledig. Je remt op de motor, zodra je het gas loslaat en zolang de motor meer toeren maakt dan stationair. De weerstand van de motor (het kost veel kracht/energie om de zuigers/assen/kleppen/distributieriem in beweging te houden) zorgt er dan voor dat het toerental (en dus de snelheid) zakt totdat het stationaire toerental is bereikt. Daarom werkt remmen op motor het beste bij hoge toerentallen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100