Wat wordt er exact bedoeld met 'op de motor remmen'?

Hey, een vriend van mij is gebuisd op zijn rijexamen enkel en alleen omdat hij niet voldoende op zijn motor heeft geremd. Ik kan precies nergens vinden wat dit inhoudt, en ik weet ook niet of ik diezelfde fout maak. Ik zal precies zeggen wat ik doe: stel, ik rij 50 per uur in 3e versnelling (ongeveer 2000 toeren). Ik moet rechts afslaan dus ik rem met mijn pedaal tot ongeveer 30 per uur en ik schakel naar 2. dan neem ik mijn bocht. is dit op de motor remmen of niet? en zoniet, kan iemand dan eens heel precies uitleggen hoe dit in praktijk in z'n werk gaat. Bedankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
11.3K
ronron1212
6 jaar geleden
Daar kan je niet op zakken. maar op de motor afremmen is dus terug schakelen en dan geen gas geven.
Cryofiel
6 jaar geleden
Rem eens niet met je rempedaal, maar schakel naar 2 en laat dan langzaam de koppeling opkomen. Dan voel je vanzelf wat 'op de motor remmen' betekent.

Antwoorden (5)

Stel je rijdt met 50 km op een rood stoplicht af, en je ziet vanaf 200 meter al dat je rood of oranje hebt, je moet dus stoppen.
Op dat moment laat je de gaspedaal los, en laat je de auto langzaam uitvieren, als toerental te laag wordt dan schakel je terug.
Dit uitvieren is "op de motor afremmen" de auto gebruikt dan geen brandstof meer.

Dit is een onderdeel van het nieuwe rijden, ofwel zuinig rijden. Je bespaart op deze manier brandstof en remblokken. Je kunt namelijk ook met 50 doorrijden tot het stoplicht, kost brandstof, en vlak voor het stoplicht hard remmen, kost remblokken.

Als je dit spelletje goed beheerst hoef je bijna niet te remmen, scheelt enorm in brandstof en remblokken, je moet alleen verder vooruit kijken en anticiperen op verkeer
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
1 toevoeging. Zolang de motor draait, verbruik je brandstof. Het is dus niet zo dat je geen brandstof meer verbruikt, maar wel aanzienlijk minder.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Thecis,
Ik heb zelf de kennis niet, maar men zegt dat als je vanaf 100 km per km de auto in de versnelling laat staan, en het gas loslaat, de auto dus in de versnelling laat uitvieren, het brandstof verbruik 0,0 is.
Mijn boordcomputer geeft in dit geval ook geen verbruik aan
Cryofiel
6 jaar geleden
Bij moderne motoren is het brandstofverbruik inderdaad exact nul.
Op de motor remmen betekent dat je letterlijk NIET op de rem trapt maar uitloopt, geen gas meer geven en de auto laat rijden / vooruit laat gaan op de vaart (die dus afneemt) die hij heeft.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik vergat te vermelden dat je wel in de versnelling blijft. Uiteindelijk bv voor een verkeerslicht rem je nog met je voet op het rempedaal.

Afremmen op de motor
Wanneer kun je afremmen op de motor? Afremmen op de motor is een optie als je wilt remmen, zonder dat het per se nodig is om snel tot stilstand te komen. Als je wilt afremmen op de motor dan laat je het gas los in de versnelling. Door het hoge toerental remt de motor de auto vanzelf af. Meestal is afremmen op de motor alleen niet voldoende en moet je bovendien het rempedaal gebruiken.

Toegevoegd na 14 minuten:
Destijds een cursus (via vrijwilligerswerk/chauffeur) een cursus Het Nieuwe Rijden mogen volgen. Daar hoorde van alles bij. Zuiniger rijden was er een van en de auto besparen van onnodige slijtage ook. (bron)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je vriend zal in dat geval zijn gezakt op het niet of onvoldoende milieubewust rijden, wat tegenwoordig een verplicht onderdeel vormt van het rijexamen. Remmen 'op de motor' zorgt er namelijk voor dat je motor op dat moment geen brandstof gebruikt.

Je remt op de motor door simpelweg het gas los te laten. De auto remt daardoor vanzelf af, zonder dat je de rem intrapt. Het wordt dus onderscheiden van het remmen door het rempedaal te gebruiken.
Als je een hogere snelheid hebt, kan je sneller remmen door de motor door deze in een lagere versnelling te zetten. Hoe lager de versnelling, hoe harder je remt op de motor.
Bij een verkeerslicht kan je daarvan gebruikmaken door tijdig terug te schakelen naar een steeds lagere versnelling. Je hoeft dan minimaal je rem te gebruiken.

Je kunt ook je auto laten uitrollen door je koppeling in te trappen. Daardoor heb je een langere remweg, omdat de auto dan niet afremt op de motor, maar je verbruikt in dat geval wel brandstof. Afhankelijk van hoe de verkeersstroom is, kan je ook daarvan gebruik maken, hoewel ik niet precies weet of een instructeur dit met mij eens zal zijn; je zou dit kunnen navragen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Toevoeging, de motor verbruikt nog wel degelijk brandstof. Anders kan je ook oneindig stationair blijven draaien en dat lukt ook niet. Je verbruikt wel aanzienlijk minder brandstof dan wanneer je gas geeft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Dank voor je correctie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Milieubewust rijden of anders zakken? Misschien, maar dan is dat nieuw.
Bij vrachtwagenlessen wordt afremmen op de motor al lang (en mssch. meer?) belangrijk gevonden, met het idee dat je dan meer controle hebt over het voertuig. Of dat idee klopt doet er niet toe, je wordt beoordeeld op wat je laat zien, op basis van de heersende ideeën.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
O, mbt. voertuig beheersen: in de meeste landen is het een must om op de motor te kunnen remmen, bij een lange afdaling houden de remmen alleen dat niet vol. Soms moet je dan ook een een lagere versnelling kiezen. Bij automaten is het verschillend per soort, sommige hebben daar een aparte stand voor.
Bij vrachtwagens speelt het gauwer, door de andere verhouding rolweerstand/gewicht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Thecis Bij remmen op de motor blijft de motor in beweging door de beweging van de auto en wordt geen brandstof verbruikt; pas zodra het toerental onder het stationaire toerental komt zal de motor weer brandstof toevoeren om hem aan de praat te houden.
tinus1969
6 jaar geleden
@NickBoven, heb je een link dat de brandstoftoevoer echt afgesloten is?
Cryofiel
6 jaar geleden
Ik heb ook geen link, maar het is wel wat ik heb geleerd: er wordt domweg geen brandstof meer ingespoten, de motor wordt "door de wielen" in beweging gehouden. Zodra de motor weer zelf moet draaien, bijvoorbeeld doordat je het koppelingspedaal intrapt omdat het toerental te laag is geworden, zorgt het motormanagementsysteem ervoor dat er weer brandstof wordt ingespoten.
"stel, ik rij 50 per uur in 3e versnelling (ongeveer 2000 toeren). Ik moet rechts afslaan dus ik rem met mijn pedaal tot ongeveer 30 per uur en ik schakel naar 2. dan neem ik mijn bocht. is dit op de motor remmen of niet?" Nee, dat is remmen met de rem, zoals je zelf al zegt.

Remmen op de motor is de auto afremmen met behulp van de wrijving van de motor in plaats van met de rem. Je gebruikt op dat moment geen van de drie pedalen (gas, rem, koppeling). Omdat de auto beweegt en je niet ontkoppeld wordt de motor in beweging gezet door de beweging van de auto in plaats van andersom. Door de de wrijving in de motor remt de auto af.

Als je simpelweg het gas loslaat zonder de koppeling in te trappen rem je al af op de motor. Je komt dan veel minder ver dan wanneer je de koppeling wel in zou trappen. Als je de koppeling intrapt rem je alleen nog af door de wrijving van de wielassen, banden en luchtweerstand van de auto.

Wanneer het gas loslaten niet voldoende afremming oplevert, kun je twee dingen doen: bijremmen of terugschakelen. De motor maakt bij terugschakelen bij dezelfde snelheid meer toeren en dat levert meer wrijving op. Bijremmen is dan soms niet meer nodig en dat scheelt slijtage aan de remmen; de motor slijt niet noemenswaardig van remmen op de motor.

Bij rijles leer je om je voertuig zo te beheersen dat je de rem doorgaans nog weinig nodig hebt. Het is niet de bedoeling om met 50km op een rood stoplicht af te rijden en dan op het laatste moment op de rem te trappen om stil te staan. De rem langdurig een beetje intrappen is erg slecht voor de rem. Je leert inschatten hoe je door tijdig terug te schakelen op de motor kunt remmen. Alleen voor het laatste stukje, om volledig tot stilstand te komen, moet je uiteindelijk de koppeling intrappen om te voorkomen dat de motor afslaat en dan ook de rem gebruiken.

Toegevoegd na 16 minuten:
Toevoeging 1: de auto met de koppeling ingetrapt laten uitrollen klinkt heel milieuvriendelijk, want je komt heel ver. Het is echter veel te gevaarlijk om te doen. Als je plotseling gas moet geven om een noodsituatie te ontwijken moet de motor weer helemaal op toeren komen en moet je toevallig ook de goede versnelling selecteren voor dat toerental. De kans is groot dat de motor afslaat en dat je daardoor de noodsituatie niet de baas kunt. Rijden met ingetrapte koppeling kan je daarom het rijexamen kosten.

Toevoeging 2: je verbuikt bij remmen op de motor geen brandstof, want de motor blijft in beweging door de beweging van de auto; pas zodra het toer
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geen brandstofverbruik? Begint het dan snel genoeg als je de koppeling intrapt? Wel geavanceerd, maar ik denk dat je met de meeste auto's al blij mag zijn met 'niet meer dan bij stationair'.
Remmen op de motor kan ook ongewenst zijn: in een slip. Daarom moet je dan ook ontkoppelen, gas loslaten is niet genoeg. Mijn enige slippartij was in een automaat (DAF), op ijzel. Teveel gas bij 80 Km/u. Met op gevoel wat zachtjes gas blijven geven ging het nog net goed.
De bovendtaande antwoordne zijn onvolledig.

Je remt op de motor, zodra je het gas loslaat en zolang de motor meer toeren maakt dan stationair. De weerstand van de motor (het kost veel kracht/energie om de zuigers/assen/kleppen/distributieriem in beweging te houden) zorgt er dan voor dat het toerental (en dus de snelheid) zakt totdat het stationaire toerental is bereikt. Daarom werkt remmen op motor het beste bij hoge toerentallen.