Waar moet ik op letten als ik een dieselauto wil kopen die snel optrekt?

Ik heb nu een Ford Focus 1.8 TD 85 KW. Deze auto trekt (voor mij) snel genoeg op. Het is niet zozeer van belang dat ik als eerste weg ben bij een stoplicht maar als ik een manoeuvre op de snelweg moet maken en dus al op snelheid ben. Of in moet voegen o.i.d..

7 jaar geleden
in: Auto's
paulus811
7 jaar geleden
Ik zou letten op een BMW embleem op de motorkap.
Niesje1973
7 jaar geleden
Heel nuttig antwoord!

Het beste antwoord

Als je verschillende auto’s op dit punt (vlot snelheid verhogen in een snelwegsituatie) wilt vergelijken, moet je in roadtests en andere verslagen op de eerste plaats kijken naar het aantal seconden dat de betreffende wagens nodig hebben om van 80 naar 100 km/h te versnellen.
Liefst kijk je naar meetgegevens uit dezelfde van de fabrikant onafhankelijke bron.
Bijvoorbeeld allemaal van dezelfde soort roadtests van Autovisie, of van de ANWB.
Het kan ook zijn dat je juist gegevens vindt van de acceleratie van 80 naar 120 km/h; in elk geval moet je uiteraard alleen waarden vergelijken die voor dezelfde snelheidsverhoging gelden.
Je kunt dan ook nog waarden vinden voor accelereren door de versnellingen heen, of juist alleen in de hoogste versnelling. Dat maakt behoorlijk verschil!

Voor gemakkelijk snelheid verhogen kun je ook aan een automaat denken; die komt vanzelf in actie als terugschakelen aan de orde is. Vooral een traploze automaat doet dat uitstekend.

Als je naar publikaties door de fabrikanten zelf kijkt, zal het vaak zo zijn dat de ene fabriek nog optimistischer is dan de andere. Autobladen nemen vaak die gegevens klakkeloos over van nieuwe modellen (ze hebben ook niets anders om te publiceren), en pas wanneer ze ze zelf in de praktijk getest hebben krijg je onderling vergelijkbare waarden.

De waarde van het motorvermogen in kW gedeeld door het gewicht geeft een ruwe indicatie van welke topsnelheid te verwachten is, al hangt het ook van de stroomlijnvorm af (Cw waarde).
En de waarde van het motorkoppel in Nm gedeeld door het gewicht geeft een indicatie van hoe vlot de auto vanuit een lage snelheid en vooral vanuit een laag toerental kan versnellen, en daarmee ook hoe goed hij met een caravan overweg kan qua motorprestatie. Jij moet dus vooral naar dit gegeven kijken.

En tenslotte: kijk al vergelijkend ook naar wat je huidige auto op dit gebied voor cijfers neerzet. Of neergezet heeft destijds. Want je weet dat je daar aardig tevreden over bent.
Bordensteker
7 jaar geleden
Niesje1973
7 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord maar dit wordt een beetje te ingewikkeld! Ik wil een auto kopen van een jaar of drie oud en wilde weten waarop ik moet selecteren als ik op een autoverkoopsite kijk.
Bordensteker
7 jaar geleden
Kijk naar de motorinhoud (cilinderinhoud) in vergelijking tot het gewicht. De motorinhoud staat meestal wel vermeld. En het gewicht kun je zelfs ruwweg afleiden uit de grootte van de auto. Kies dus liever een auto met een van de grotere motoren die in het betreffende automodel bestaan. De combinatie van een auto met een relatief kleine motor (voor dat model) zal je eerder tegenvallen. Of kijk eventueel naar wat deskundigen erover schrijven. Er zijn namelijk ook autosites (al dan niet van tijdschriften) die regelmatig een bepaald soort populaire tweedehands auto beoordelen. Als je daar een aantal beschrijvingen van gelezen hebt zou je een oordeel kunnen krijgen wat bepaalde auto’s tweedehands te bieden hebben. Ik denk dat Autoweek dit soort beoordelingen schrijft. Als je je door iemand laat bijstaan die de achtergrondkennis al heeft, wordt de kans op een optimale keuze uiteraard ook groter.
Niesje1973
7 jaar geleden
Dank je!