Nee. Het is verplicht om je auto zo te parkeren dat deze geen hinder kan veroorzaken. Meestal is het voldoende om de auto in de versnelling te laten staan. Staat je auto met de neus omhoog, dan in een vooruit-versnelling. Staat je auto met de kont omhoog, dan in de achteruit. Wel altijd de rem en koppeling intrappen voordat je de auto start!
Inekez1
7 jaar geleden
jc54
7 jaar geleden
Als de auto met de neus of met de kont omhoog staat, is het aan te bevelen om de handrem (parkeerrem is een betere term) te gebruiken. Alleen op vlak terrein zou je de auto in de versnelling weg kunnen zetten, hoewel dit bij een automaat weer lastig is.
Inekez1
7 jaar geleden
Er wordt gevraagd 'is het verplicht' en niet 'is het aan te bevelen'.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het antwoord is wel neen, maar advies bij het parkeren is niet juist.
Wanneer men parkeert in de bergen:
Zorg er altijd voor dat u de handrem aantrekt en de wielen richting bergkant draait.
Zet dan de auto in 1e versnelling (of de achteruit) trek de handrem aan, laat dan de voetrem los en laat vervolgens de koppeling opkomen.
Leg een flinke steen voor of achter het wiel (afhankelijk van de parkeerstand) en niet vergeten weg te halen bij wegrijden.
jc54
7 jaar geleden
Als de auto op een helling staat is het niet handig om hem alleen in de versnelling weg te zetten. Het gaat me te ver om hier op technische details in te gaan. Bovendien heb ik een reactie geplaatst, en geen antwoord..........
Neen op de handrem parkeren is niet verplicht, wel aan te raden
Uw auto parkeren doet u met een aangetrokken handrem. Die is daarvoor ontworpen en dusdanig op zijn taak berekend, dat uw remmen er niet mee worden belast.

Bij langdurig parkeren, bv in een parkeergarage is in de versnelling (achteruit of eerste versnelling) afhankelijk van de parkeerstand, zonder aantrekken van de handrem wel aan te raden.
Ook bij winterse omstandigheden adviseert de ANWB de auto in de versnelling te parkeren.

Toegevoegd na 8 minuten:
Alleen al door het feit dat de ANWB adviseert om in bepaalde omstandigheden de auto alleen in de versnelling te parkeren kan men afleiden dat parkeren door middel van het aantrekken van de handrem nooit wettelijk verplicht kan zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Inderdaad: in de winter kan een handrem bevriezen. Op sommige bedrijfsterreinen is een handrem gebruiken bij parkeren echter verplicht. http://infoportal.arcelormittalgent.com/nl-be/geel/veiligheid/verkeersreglement.aspx Plus.
SimonV
7 jaar geleden
Voor de vrachtwagens, neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor de aanvulling, deze verplichting om bij parkeren op bedrijventerreinen de handrem aan te trekken komt soms voort via de interpretatie van de regels uit de Arbowetgeving of om verzekeringstechnische regels.
TurfGraver
7 jaar geleden
"Die is daarvoor ontworpen en dusdanig op zijn taak berekend, dat uw remmen er niet mee worden belast."
Welke 'remmen' gebruikt een handrem dan?
Het hydraulische systeem wordt niet belast, de rem mechanisme (schijf of trommelrem) zelf wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Frank Buma, expert van de ANWB houdt het eenvoudig. Dieper ingaan op de techniek vindt hij niet relevant (denk ik zomaar)
Nee, dat is zeker niet verlicht, maar staat de auto op een helling, dan is het wel raadzaam om dit te doen. Verzekeringen doen nog wel eens moeilijk, wanneer de auto ,ondanks dat hij in de versnelling stond, gaat rollen. Staat de auto vlak, dan is de eerste versnelling voldoend. Zeker in de wintermaanden, is het raadzaam om de auto enkel in zijn versnelling te parkeren, daar anders de remblokken vast kunnen gaan vriezen.