Hoeveel verbruikt een kleine auto in zijn neutraal?

Ik zie regelmatig dat mensen hun auto even laten draaien zodat het voor hun gevoel wat warmer wordt in de auto, terwijl ze ondertussen binnen wat koffie drinken.
Nu vroeg ik mij af wat je motor nou verbruikt in dat kwartiertje?
In onze auto (een wat grotere benzine auto) geeft de boordcomputer zo'n 1.3 liter/uur aan.

Wat ik mij nu afvraag is wat bijvoorbeeld een toyota aygo verbruikt in zijn neutraal?
Is het netzoveel als mijn grote 2.2 liter auto, of veel minder, aangezien die auto's meestal een 1.0 liter motor hebben.

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
2.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er schijnt door garagebedrijven van goede merkauto's het advies te worden gegeven, onze auto's niet meer stationair te laten draaien b.v.b. voor het opwarmen van het interieur. Schijnt niet goed te zijn voor de motor. Natuurlijk belasten we ook het milieu er mee.
TurfGraver
7 jaar geleden
Een 1 liter zal minder verbruiken stationair dan een 2.2
paulus811
7 jaar geleden
Een vreselijke gewoonte voor de overige buurtbewoners, eigenlijk ronduit asociaal om de buren tracteren op de uitlaatgassen zodat je het iets warmer hebt bij het instappen.
TurfGraver
7 jaar geleden
Ja paulus811, ga fietsen. :)
paulus811
7 jaar geleden
Inderdaad TurfGraver, of koop voor een paar tientjes een simpel autokacheltje.

Antwoorden (1)

Dat valt wel mee, in een kwartier zal hij bij stationair draaien ongeveer 0,25 liter brandstof gebruiken. Die tijd is voldoende om lekker warm en met ontdooide ruiten veilig te kunnen rijden.