Mag je als je een invalide parkeerkaart hebt zonder de invalide bij je te hebben toch parkeren op een invalide plaats?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Het beste antwoord

Je mag de kaart gebruiken voor het vervoer van de gehandicapte kaarthouder (in geval van een passagierskaart). Als je dus zónder de kaarthouder parkeert voor bijvoorbeeld het ziekenhuis om de kaarthouder binnen op te gaan halen, dan is dit toegestaan. Maar het is niet toegestaan om de kaart te gebruiken als je deze persoon op dat moment niet aan het vervoeren bent.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Ik heb gezocht of ik ergens een duidelijke regel kon vinden, maar in de wet staat hierover niet specifiek iets. http://wetten.overheid.nl/BWBR0012625/2013-01-01#Paragraaf1 Het gaat daar steeds over wat de _ houder van de kaart_ mag.
Niet goed afdwingbare zaken vind je denk ik niet vaak in een wet. “Op grond van het bepaalde in artikel 50 van het BABW is het verboden misbruik te laten maken van de GPK. Wanneer misbruik is geconstateerd kan het gezag dat de GPK heeft afgegeven de kaart ongeldig verklaren (art. 53, derde lid, van het BABW). In artikel 54 van het BABW is bepaald dat de GPK dan zo spoedig mogelijk moet worden ingeleverd. Het niet zo spoedig mogelijk op de juiste wijze inleveren van de ongeldige GPK is een strafbaar feit (artikel 59 BABW). Of een GPK ter plekke in beslag mag worden genomen is een vraag voor Justitie/Politie.”
https://vng.nl/vraag-en-antwoord/hoe-op-te-treden-tegen-misbruik-van-de-gpk Voorbeeld van een meer expliciete uitsluiting: “Bent u in het bezit van een gehandicaptenparkeerkaart voor passagiers, dan mag u deze kaart alleen gebruiken als de persoon voor wie de kaart is afgegeven zelf aanwezig is.”
https://www.hoorn.nl/Int/Welkom-in-Hoorn/Diensten-en-producten-Hoorn/Gehandicaptenparkeerkaart/Hoe-gebruikt-u-uw-gehandicaptenparkeerkaart.html De gemeente Enschede zegt het zo:
“7.2.4 Persoonlijk gebruik
Aan de gehandicaptenparkeerkaart is ingevolge artikel 50 van het BABW de voorwaarde verbonden dat daarvan geen gebruik mag worden gemaakt indien het parkeren niet rechtstreeks verband houdt met het vervoer van de gehandicapte zelf, dan wel van vervoer van bewoners van de instelling waaraan de kaart is verstrekt.”
http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/historie/Enschede/103224/103224_1.html Uit de vele reacties onder het artikel http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/33754-parkeren-in-amsterdam-met-gehandicaptenparkeerkaart.html blijkt wel dat een kaart in Amsterdam als ‘goud waard’ zou worden gezien (als hij daar bruikbaar was) en er dus veel autoruiten zouden worden ingeslagen om er een te bemachtigen (ik bedoel: zonder dat de dief een gehandicapte wil gaan vervoeren). Daarom is er daar een afwijkend beleid: je kunt met enkel de GPK zelf bijna nergens parkeren, maar moet vooraf laten registreren welk kenteken de GPK houder gebruikt. Controle is dan op kenteken, zonder dat de voor die parkeerplaats onnutte en diefstalgevoelige kaart in de auto hoeft gelegd te worden.
Bordensteker
7 jaar geleden
Er is in sommige plaatsen ook nog een stadsgewestelijke/gemeentelijke parkeerkaart, met eigen regels:
“Blijft de stadsgewestelijke/gemeentelijke parkeerkaart van kracht?
Ja. Dit is een initiatief van gemeenten zelf om gehandicapten die (net) niet aan de landelijke criteria voldoen, toch beperkte faciliteiten toe te kennen (op basis van artikel 87 van het RVV 1990). Gebruik van de kaart is alleen in die gemeenten toegestaan.”
https://vng.nl/vraag-en-antwoord/blijft-de-stadsgewestelijkegemeentelijke-parkeerkaart-van-kracht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Juistem ; de kaart hoort bij de persoon en niet bij het voertuig. En de houder van de kaart is de persoon op wiens kaart de naam staat, niet wie hem in zijn broekzak heeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
DAt met dat kenteken geldt gelukkig niet altijd ; dat is volgens mij in combinatie met een parkeervergunnng. Als ik met mijn vriendin (rolstoel) ergens heen ga, kunnen we met mijn auto en haar kaart gelukkig altijd wel op een brede plek parkeren. Wat hard nodig is anders krijg ik haar NOOIT in haar stoel.
Irritant zijn gehandicaptenparkeerplaatsen die GEEN ruimte bieden om een gehandicapte te laten in - en uitstappen. Wie dat toch ooit bedacht heeft ????
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je citeert het zelf duidelijk, Bordensteker:
"(...)voorwaarde (...) dat daarvan geen gebruik mag worden gemaakt indien het parkeren niet rechtstreeks verband houdt met het vervoer van de gehandicapte zelf" Oftewel: aanwezig of niet, het parkeren moet rechtstreeks verband houden met het vervoer van de gehandicapte. Dat is niet per se hetzelfde als dat de kaarthouder er continu bij moet zijn. Voor de passagierskaart geldt namelijk dat die verstrekt wordt wanneer iemand volledig rolstoelafhankelijk is, óf wanneer iemand continu van deur tot deur afhankelijk is van de hulp van de bestuurder (en dus niet zelfstandig kan wachten, anders zou de bestuurder immers de passagier uit kunnen laten stappen vlakbij de deur en daarna de auto wat verderop gaan parkeren). Dus als iemand z'n moeder wil ophalen die continu afhankelijk is van hulp, móet het mogelijk zijn dat de auto dichtbij wordt geparkeerd vóór ma in de auto aanwezig is anders kan zoon- of dochterlief die auto niet dichtbij parkeren zonder ma te laten wachten. Amsterdam vormt inderdaad de uitzondering voor wat betreft het gebruik. Nu mag je in Amsterdam gewoon parkeren met gehandicaptenparkeerkaart hoor, en op gehandicaptenparkeerplaatsen hoef je ook niet te betalen. Maar als je de gratis digitale gehandicaptenparkeerkaart aanvraagt (wat dus alleen kan als je al een Europese gehandicaptenparkeerkaart hebt) dan mag je ook op gewone parkeerplaatsen gratis parkeren. Ik wist dat niet toen ik voor het eerst daar met mijn eigen auto naartoe reed, en omdat ik de automaten niet kan bedienen en dus alléén op een gehandicaptenparkeerplaats kon parkeren, heb ik zonder overdrijven meer dan 2,5 uur rondgereden op zoek naar een fatsoenlijke plek. Ik bezocht namelijk een vriendin die woont in een wijk waar alles vrij smal is en er waren alléén plekken voor langsparkeren. Ik heb drie meter ruimte achter mijn auto nodig voor m'n rolstoellift, dus daar heb ik niks aan. Eenmaal weer thuis heb dus maar gauw die Amsterdamse digitale kaart aangevraagd. En dan nóg is het een ramp hoor, want álle plekken in de buurt daar zijn langsparkeren, niet alleen de zeer spaarzame gehandicaptenparkeerplaatsen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En ja Marleen, die vakken voldoen vaak genoeg niet aan de voorwaarden. Als ik zelf rijd heb ik niet de breedte nodig maar wél de lengte, én ik heb een wat grotere draaicirkel. Het ergst zijn parkeergarages: bij het ziekenhuis waar ik meestal kom, gingen ze verbouwen. Alle bovengrondse gehandicaptenparkeerplaatsen naast de hoofdingang moesten wijken. Ik belde op: "waar kan ik nu parkeren?" "maar mevrouw, we hebben bijna 200 gehandicaptenparkeerplaatsen in de parkeergarage!" Ehm, ja.. maar het dak van jullie parkeergarage is meer dan een halve meter lager dan het dak van mijn bus. En na overleg: "we hebben een terrein in de buurt waar hoge bussen mogen staan die niet in de parkeergarage passen." Ok.. naast het feit dat dat een pokke-eind van de hoofdingang af is: je moet op een knop drukken bij de slagboom om daar op te kunnen komen, en daar kan ik niet bij. Hoe kan ik daar parkeren dan? Dat is bij haast elk ziekenhuis een probleem trouwens. Niet alleen ziekenhuizen, maar juist bij ziekenhuizen en zorginstellingen erger ik me er extra aan. Daar komen toch met enige regelmaat mensen die in een rolstoel zitten, lijkt mij. De meeste gehandicaptenparkeerplaatsen zijn volgens mij óf extra breed, óf extra lang. Beiden kom ik amper tegen. En soms plempen ze gewoon ergens een bord neer zonder iets te doen aan de maat van de parkeerplaats, gewoon omdat het dan lijkt alsof ze gehandicapten faciliteren. Als je niet zelf rijdt is het allemaal niet zo'n heel groot probleem, dan kan de bestuurder de auto even uitparkeren of nog niet inparkeren om zo voor voldoende ruimte te zorgen voor transfer of lift. En ik ben echt héél blij met m'n rijbewijs hoor, maar sinds ik dat heb, heb ik al heel wat uren rondjes gereden omdat ik m'n auto niet kwijt kon, of gewacht op de bestuurder van de auto die mijn lift blokkeerde zodat eindelijk ik m'n auto in of uit kon.
Bordensteker
7 jaar geleden
@Lies12: Ja, maar dat was slechts één hit.
Het ontbreekt mij aan de tijd om alle 808 zoekresultaten van http://zoekdienst.overheid.nl/CVDR/CVDRResultaat.aspx?term=parkeren+gehandicapten&datumgeldendop=14-10-2016&searchtype=Simple&sortby=relevance%2fdescending aan een nader onderzoek te gaan onderwerpen ... leve de decentrale overheid, nietwaar? (Niet waar.) Vraagsteller zocht naar meer duidelijkheid, en zover zijn onze overheden nog niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor de Europese Gehandicaptenparkeerkaart gelden overal in Nederland dezelfde regels. Er zijn wat kleine verschillen in wel of niet moeten betalen bij betaald parkeren en wel of niet ook op plaatsen voor vergunninghouders mogen staan, maar de criteria om voor de kaart in aanmerking te komen en de regels voor het gebruik ervan zijn in heel Nederland gelijk. Zo geldt ook in heel Nederland dat je de kaart alléén mag gebruiken wanneer het parkeren rechtstreeks verband houdt met het vervoeren van de gehandicapte kaarthouder.