Kunnen steile drempels defecten in de auto veroorzaken?

Nu zit het zo. In de parkeergarage waar ik regelmatig kom, zijn onlangs nieuwe drempels gemaakt. Ze zijn zo gemaakt dat je echt bijna stil moet staan om eroverheen te komen en als je niet genoeg gas geeft, stuiter je weer terug. Het is echt een stukje precisiewerk.

Enkele weken na deze aanpassing in de garage, hield mijn aircopomp het ermee op en het is een fikse reparatie, welke ik niet kan betalen. Nu is de constructie in mijn auto zodanig dat ik er niet meer verder kan rijden.

Nu is mijn vraag dan ook of steile drempels defecten kunnen veroorzaken in de auto.

7 jaar geleden
in: Auto's
6.6K
fremar
7 jaar geleden
Als auto en drempel mekaar een stevige schok geven heb je altijd wel een kans dat er iets mis gaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja je schokbrekers gaan ervan kapot
Poet
7 jaar geleden
Mijn garagist zei laatst lachend dat al die verkeersdrempels hem geen windeieren leggen

Antwoorden (2)

Niet alleen steile maar alle verkeersdrempels kunnen schade toebrengen aan een auto.

Echter het probleem is dat je zult moeten gaan bewijzen dat die schade is veroorzaakt door specifiek die drempel en niet door gewone slijtage of rijgedrag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Over een verkeersdrempel heen rijden brengt extra slijtage toe aan je auto. De klappen moeten niet alleen door het veer- en schokbrekersysteem opgevangen worden, maar zijn merkbaar in de hele constructie van de auto. Op hangende en losse onderdelen zijn ook nog eens de G-krachten van toepassing.

Kun je aantonen dat een drempel te hoog of te steil is, dan kun je ook schadevergoeding eisen van de gemeente.

Die eisen hangen af van de situatie:

Het komt er op neer, dat het verschil tussen enerzijds de met de desbetreffende drempel af te dwingen snelheid (de passeersnelheid) en anderzijds de daadwerkelijke of heersende snelheid (de V-85 snelheid) niet groter mag zijn dan 25 km/h.

Als blijkt, dat in een bepaalde straat, waar een drempel 30 ligt automobilisten structureel te hard rijden, namelijk 55 km of meer, terwijl het om een 30 km-zone gaat, dan is deze drempel 30 onwenselijk of onveilig en in sommige gevallen ronduit gevaarlijk. Immers, het verschil tussen de met deze drempel af te dwingen snelheid (30 km) en de daadwerkelijke of heersende snelheid (55 km of hoger) bedraagt meer dan 25 km per uur.

In dat geval zal er een ander type drempel moeten worden aangelegd door de gemeente al dan niet gecombineerd met (een serie) andere maatregelen om de snelheid stapsgewijs te verlagen naar het gewenste niveau, te weten: 30 km/uur.

Als in een situatie, als hiervoor beschreven, de drempel 30 blijft liggen, terwijl automobilisten structureel te hard rijden (55 km of meer), dan is de snelheidsverlaging te abrupt en ontstaat er een onveilige of gevaarlijke situatie op deze weg c.q. in deze straat.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helaas gaat dat in dit geval niet op daar een parkeergarage tegenwoordig niet meer wordt gezien als openbare weg. Daarnaast blijft ook op de openbare weg van toepassing dat men goed en duidelijk moet kunnen bewijzen dat het aan de drempel ligt.
wilkers
7 jaar geleden
Het is een drempel waar je echt stapvoets moet rijden, anders voel je gewoon dat het mis gaat. Echter regelmatig als ik stapvoets rij, klap ik weer terug, wat en een klap geeft en zorgt dat ik hem nog eens moet nemen.