Wie heeft er voorrang als auto A een kruising oprijdt vanuit een parkeergarage en auto B dezelfde kruising oprijdt vanuit een parkeerplaats?

Auto B komt van rechts. De kruising sluit direct aan op de uitgangen van de beide parkeergelegenheden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Doe er eens een tekeningetje bij, of een google maps linkje of zo? Ik kan me namelijk niet voorstellen hoe twee uitgangen van parkeergelegenheden allebei tegelijk direct aansluiten op een kruising.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik rij dagelijks over een dergelijke situatie, dus mij komt het wel bekend voor. Al is er tot op heden nog NOOIT een auto uit die parkeergarage gekomen als ik er langs reed ;-). En daar staan haaientanden, dus daar is het ook nog eens een uitzonderingssituatie waarin auto A voorrang heeft ;-) Alleen al die haaientanden geven aan dat ZONDER, de auto van rechts voorrang zou hebben, wat daar een gevaarlijke situatie zou opleveren omdat de straat over de parkeerplaats ook de doorgaande weg is.
tinus1969
7 jaar geleden
Eens met ASadBunny. Plaatje en googlemaps!

Antwoorden (2)

Waar ze vandaan komen maakt niet uit ; auto B komt van rechts en heeft dus voorrang. De openbare weg begint zodra je uit de parkeergarage of parkeerhaven komt. En dan gelden de normale voorrangsregels, tenzij anders aangegeven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Feitelijk hebben we hier dus te maken met een bocht van de openbare weg waarop 2 uitritten uitkomen: 1 van de parkeergarage en 1 van de parkeerplaats.

Eerst: Verkeer op de openbare weg gaat voor op verkeer vanuit de uitritten.

Maar in jouw geval bevinden beide auto’s zich op de uitritten.

Die uitritten zijn verder gelijkwaardig aan elkaar. Daarom blijft over: verkeer van rechts gaat voor !

Auto B heeft dus voorrang boven auto A,
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een uitgang hoeft geen uitrit te zijn, het kan ook een gewone weg zijn.
In dit geval kan er één een uitrit zijn en de andere een gewone weg.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@Jackd
Uit de tekst van de vraag : "De kruising sluit direct aan op de UITGANGEN van de beide parkeergelegenheden."
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Ik bedoel: daar staat niet iets bij van extra wegen of zo. Ik moet het met de vraag doen en kan er niet van alles bij gaan raden.