De motor van mijn auto is sinds reparatie (vervanging v-snaar/multiriem) binnen 2 minuten na een koude start al 90° Celsius, kan dit kwaad?

Laatst stond ik met pech langs de weg voor een overhitte motor. Bleek dat de multiriem/v-snaar gebroken was, dus auto moest weggesleept. Nadat hij gerepareerd was viel mij op dat de motor nog steeds snel heet wordt, zelfs na een koude start. Na 2 minuten rijden zie ik de temperatuur rap oplopen en na 3 minuten staat deze op 90° celsius volgens de temperatuurmeter. Hoger dan dat komt ie ook niet, dus dat is gunstig. Maar voorheen moest ik wel 15-20 minuten rijden voor de temperatuurmeter ook maar een beetje begon te verschuiven. Ook in de zomer. Ik ging vaak eens in de zoveel tijd een heel stuk rijden om de motor goed heet te laten worden. Nu bereik ik dat al zodra ik de straat uit ben gereden. Vandaar dat ik er toch niet helemaal gerust op ben. Is dit wel goed? Of is dit een logisch gevolg van de overgang naar een nieuwe v-snaar?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
2.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou eens advies vragen in de garage. Is er toch niets met de thermostaat?

Antwoorden (2)

Bij hoge temperatuur van de motor (1) gaat de thermostaat niet open, (2) is de waterpomp defect, of(3) de aandrijf riem van de pomp defect.

De gebroken riem zou kunnen zijn veroorzaakt door een vastgelopen waterpomp.

Met deze storing kunt u niet blijven rijden.
Terug naar de garage.
Edraket
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Deze redenering kan ik niet volgen.
Als de thermostaat niet opengaat, of de waterpomp(aandrijving) nu defect is (die is nu juist pas gerepareerd) houdt het zonder oververhitting rijden al heel snel op, en ook: dan zal de temperatuuraanwijzing ook niet stabiel worden na het snel bereiken van de 90 graden. De temperatuur zal gewoon doorstijgen en de motor zal gaan koken.
“Met deze storing kunt u niet blijven rijden” is nogal zachtjes uitgedrukt: met een dergelijke storing was de vraagsteller allang aan de kant komen staan met een kokende motor!
Volgens mij kan dit geen kwaad.
Ik ben er juist wel gerust op.
Het feit dat de temperatuuraanwijzing nu kort na het wegrijden snel stijgt naar een soort voorkeurswaarde in de buurt van de 90 graden en daarna zo blijft is normaal te noemen.
Dat de temperatuuraanwijzing voorheen pas na 15 à 20 minuten een beetje begon te verschuiven lijkt mij juist te wijzen op een (voorheen) kapotte thermostaat (geval van voortdurend open staan van de thermostaat). Dan rijd je voortdurend met een veel te lage koelwatertemperatuur. En dat kan te merken zijn geweest aan een slechte werking van de kachel: weinig warmte-opbrengst (al zal dat in de zomer niet zo gauw opvallen!).

De temperatuurvoeler van het koelsysteem zit namelijk bovenin de motor, waar het na de koude start zich opwarmende water vanzelf het eerst verzamelt, totdat de thermostaat (die eerst nog dicht hoort te zijn) een voldoende hoge temperatuur van bijvoorbeeld 85 graden waarneemt en daardoor opengaat, zodat de koelvloeistof kan gaan stromen richting radiateur. Bij een bovenin gevoelde watertemperatuur van pakweg 95 graden zullen de meeste thermostaten helemaal openstaan, en daarna zal het water zo sterk stromen dat er voldoende afgekoeld water onderin de motor toegevoerd wordt uit de radiateur, waardoor de temperatuur ongeveer constant blijft. De temperatuur wordt om en nabij de ideale waarde van pakweg 90 graden gehouden doordat de thermostaat voortduren de stroomsnelheid van het koelwater (of de koelvloeistof) blijft bijregelen. Als het water bij voortdurend geheel openstaande thermostaat (bijvoorbeeld in de file) door gebrek aan koelende luchtstroom van de rijwind toch wat warmer wordt, dan is er een andere sensor die de koelventilator laat aanspringen om de luchtstroom door de radiateur kunstmatig te versterken.

Het ligt niet aan de omstandigheid dat u nu een nieuwe V-snaar heeft. Maar wel aan het feit dat het uw garage opgevallen zal zijn dat het koelsysteem nog niet helemaal goed werkte. Ze zullen hem bijvoorbeeld gestart hebben en dan opgelet hebben of de koelventilator van de zonder rijwind stilstaande auto na een tijdje begon te werken, en of dat de temperatuurmeter goed omhoogkwam.
En misschien hebben ze hem wel uit voorzorg meteen vervangen. Het is geen duur onderdeel. En zoiets wordt niet bij een zuivere verplichte APK zonder tegelijk grote onderhoudsbeurt bekeken!
Kijk eens goed op de rekening van de reparatie of er bij de onderdelen ook een thermostaat is vermeld?
Bordensteker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Mijn vermoeden is dus ook dat de koelventilator voorin de motorkap bij uw auto nu in fileverkeer weer af en toe moet bijspringen, terwijl ie dat misschien al een hele tijd nog maar zelden heeft moeten doen als gevolg van de thermostaat die continu open heeft gestaan. Bij sommige auto’s kun je dat aanspringen van de koelventilator onder de motorkap binnen zwakjes horen.