De motor van mijn auto is sinds reparatie (vervanging v-snaar/multiriem) binnen 2 minuten na een koude start al 90° Celsius, kan dit kwaad?

Laatst stond ik met pech langs de weg voor een overhitte motor. Bleek dat de multiriem/v-snaar gebroken was, dus auto moest weggesleept. Nadat hij gerepareerd was viel mij op dat de motor nog steeds snel heet wordt, zelfs na een koude start. Na 2 minuten rijden zie ik de temperatuur rap oplopen en na 3 minuten staat deze op 90° celsius volgens de temperatuurmeter. Hoger dan dat komt ie ook niet, dus dat is gunstig. Maar voorheen moest ik wel 15-20 minuten rijden voor de temperatuurmeter ook maar een beetje begon te verschuiven. Ook in de zomer. Ik ging vaak eens in de zoveel tijd een heel stuk rijden om de motor goed heet te laten worden. Nu bereik ik dat al zodra ik de straat uit ben gereden. Vandaar dat ik er toch niet helemaal gerust op ben. Is dit wel goed? Of is dit een logisch gevolg van de overgang naar een nieuwe v-snaar?

Weet jij het antwoord?

/2500

Bij hoge temperatuur van de motor (1) gaat de thermostaat niet open, (2) is de waterpomp defect, of(3) de aandrijf riem van de pomp defect. De gebroken riem zou kunnen zijn veroorzaakt door een vastgelopen waterpomp. Met deze storing kunt u niet blijven rijden. Terug naar de garage.

Volgens mij kan dit geen kwaad. Ik ben er juist wel gerust op. Het feit dat de temperatuuraanwijzing nu kort na het wegrijden snel stijgt naar een soort voorkeurswaarde in de buurt van de 90 graden en daarna zo blijft is normaal te noemen. Dat de temperatuuraanwijzing voorheen pas na 15 à 20 minuten een beetje begon te verschuiven lijkt mij juist te wijzen op een (voorheen) kapotte thermostaat (geval van voortdurend open staan van de thermostaat). Dan rijd je voortdurend met een veel te lage koelwatertemperatuur. En dat kan te merken zijn geweest aan een slechte werking van de kachel: weinig warmte-opbrengst (al zal dat in de zomer niet zo gauw opvallen!). De temperatuurvoeler van het koelsysteem zit namelijk bovenin de motor, waar het na de koude start zich opwarmende water vanzelf het eerst verzamelt, totdat de thermostaat (die eerst nog dicht hoort te zijn) een voldoende hoge temperatuur van bijvoorbeeld 85 graden waarneemt en daardoor opengaat, zodat de koelvloeistof kan gaan stromen richting radiateur. Bij een bovenin gevoelde watertemperatuur van pakweg 95 graden zullen de meeste thermostaten helemaal openstaan, en daarna zal het water zo sterk stromen dat er voldoende afgekoeld water onderin de motor toegevoerd wordt uit de radiateur, waardoor de temperatuur ongeveer constant blijft. De temperatuur wordt om en nabij de ideale waarde van pakweg 90 graden gehouden doordat de thermostaat voortduren de stroomsnelheid van het koelwater (of de koelvloeistof) blijft bijregelen. Als het water bij voortdurend geheel openstaande thermostaat (bijvoorbeeld in de file) door gebrek aan koelende luchtstroom van de rijwind toch wat warmer wordt, dan is er een andere sensor die de koelventilator laat aanspringen om de luchtstroom door de radiateur kunstmatig te versterken. Het ligt niet aan de omstandigheid dat u nu een nieuwe V-snaar heeft. Maar wel aan het feit dat het uw garage opgevallen zal zijn dat het koelsysteem nog niet helemaal goed werkte. Ze zullen hem bijvoorbeeld gestart hebben en dan opgelet hebben of de koelventilator van de zonder rijwind stilstaande auto na een tijdje begon te werken, en of dat de temperatuurmeter goed omhoogkwam. En misschien hebben ze hem wel uit voorzorg meteen vervangen. Het is geen duur onderdeel. En zoiets wordt niet bij een zuivere verplichte APK zonder tegelijk grote onderhoudsbeurt bekeken! Kijk eens goed op de rekening van de reparatie of er bij de onderdelen ook een thermostaat is vermeld?

Bronnen:
http://www.auto-onderdelen24.nl/thermostaat#
https://nl.wikipedia.org/wiki/Radiateur#In...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100