Mag je hier 100 km/ u rijden ?

Laatst had ik een theorie examen afgelegd bij het cbr en daar kwam ik deze vage vraag tegen: Je zag bord van een autosnelweg naast je(daar mag je natuurlijk 130 km/ u rijden). De vraag was mag je hier 100 km/ u rijden. Ik had ja , maar volgens mij is dat fout. Zou iemand mij kunnen helpen. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
1.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat een rukvraag inderdaad :( Mij lijkt het prima, want natuurlijk mag het, maar hier is de vraag dus niet "wat zijn de regels" maar "wat bedoelen we met deze vraag".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou ook "ja" geantwoord hebben trouwens. Maar ben je alsnog geslaagd? Succes met je praktijk.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Kan het een "strikvraag" geweest zijn? Zoals ik ook ongeveer gehad heb.
Je ziet een autoweg, bord en groene middelijn. En dan de vraag: "hoe hard mag je hier?" Dan denk je 100...maar de auto op de foto had een aanhangwagen. :-S
Dus het antwoord was 80 (nu is dat 90)

Antwoorden (2)

Ja je mag ook 100km/uur rijden op een snelweg waar het MAXIMUM geldt van 130 km/uur.

Er bestaat geen minimumsnelheid, maar je mag andere weggebruikers niet hinderen of in gevaar brengen.
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Motorvoertuigen die geen 60 km/h mogen of kunnen rijden zijn in Nederland niet toegelaten tot de autosnelweg. Dus een soort verplichte minimumsnelheid is er wel.
Antoni
7 jaar geleden
Die minimumsnelheid uit mijn eerste reactie geldt dan dus voor het voertuig, niet voor het rijden...
Als je een bord naast je ziet dat aanduidt dat je op een autosnelweg rijdt, mag men maximaal 130km/uur rijden maar dat is niet vanzelfsprekend. Men moet blijven opletten welke maximumsnelheid geldt. Het staat apart op borden langs en boven de weg. Bijvoorbeeld op de matrixborden (elektronische verkeersborden). De snelheid op een matrixbord geeft de maximumsnelheid op dat moment aan.

Voertuigen mogen alleen op autosnelwegen als zij 60 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autowegen is dit 50 kilometer per uur. Deze snelheid heet ook wel de minimumconstructiesnelheid.

Om op de autowegen te mogen rijden moeten voertuigen dus minimaal vijftig kilometer per uur kunnen rijden. Bij fileverkeer of hinderende weersomstandigheden, zoals zeer zware regenval, dichte mist, sneeuwval en besneeuwde, gladde wegen, kan men zonder mogelijke sancties trager rijden dan vijftig kilometer per uur. Dit zijn omstandigheden dat men de snelheid dient aan te passen.

Op gewone wegen is er geen minimumsnelheid waar men aan moet voldoen. Er is echter de regel: je mag er zo traag rijden als je wilt zolang je het andere verkeer niet hindert. Nergens staat beschreven wanneer er sprake is van hinderen van verkeer of hoe snel men wel moet rijden. Er wordt verwacht dat je steeds redelijk dicht bij de maximale toegestane snelheid rijdt. Waar je vijftig kilometer per uur mag rijden, rijd je dus ook het beste meer dan veertig als dat veilig kan. Trager dan twintig kilometer per uur rijden, als veertig kilometer per uur mogelijk is, is vragen om problemen.

Alle voertuigen die op de autosnelweg rijden moeten minstens zestig kilometer per uur kunnen rijden. De minimumsnelheid op de autosnelweg bedraagt bij normaal verkeer zestig kilometer per uur in Nederland . Het is toegestaan om trager dan deze ondergrens te rijden bij filevorming en bij slechte weersomstandigheden.

Men mag dus op autosnelwegen waar 130km/uur maximaal is toegestaan, ook 100km/uur rijden bij normale omstandigheden maar niet langzamer dan 60km/uur.
Maar ook dan blijft gelden: als men met een slakkengang van 60km/uur op de autosnelweg het overige verkeer hindert of in gevaar brengt hebt u grote kans op een boete.

Toegevoegd na 31 minuten:
Artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Via dit art. wordt er indirect een minimumsnelheid voorgeschreven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In de wegenverkeerswet van 1966 was er nog sprake van een minimumsnelheid. Door intensivering van het verkeer en het steeds meer voorkomen van uitzonderingen is de minimumsnelheid niet meer genoemd in de wegenverkeerswet1994.
Via artikel 5 Hoofdstuk II. Verkeersgedrag en er tevens een toelatingssnelheid voor voertuigen geldt op de autosnelweg en autoweg ligt de minimumsnelheid onder normale omstandigheden vast.