Wanneer mag ik rijden in een door iemand anders gehuurde auto?

Ik ga deze zomer met vrienden op vakantie naar Tsjechië. We gaan met een gehuurd busje en er ontstond een discussie over of ik hier wel of niet in mocht rijden. Ik ben 22, word tijdens de vakantie 23 en heb ik april mijn rijbewijs gehaald. Zijn er eisen aan de minimale leeftijd of een minimale tijd dat iemand een rijbewijs moet hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
5.1K

Antwoorden (6)

Ja. Die eisen zijn er soms. Ze worden echter door de verhuurder / verzekeraar vast gesteld. Tevens is dit iets wat per land kan verschillen. Je kan het beste even contact met de verhuurder opnemen. Vaak moet je oko als extra chauffeur geregistreerd worden & bijbetalen aan de verzekering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De huurder (dus je vriend) is de enige chauffeur die het busje mag besturen. Als er een tweede of derde chauffeur is, dient dit van te voren met de verhuurder te zijn overeengekomen. De namen worden opgenomen in het huurcontract.
Als je een geldig NL-rijbewijs hebt, zouden er geen beperkingen mogen zijn om als tweede bestuurder te kunnen worden aangemerkt. Ook daar moet je navraag naar doen en verder het huurcontract op de keinne lettertjes controleren. Ook is het vaak niet toegestaan met het busje in alle landen te rijden (kleine lettertjes). Ook controleren hoe je verzekerd bent als er onderweg iets met de bus gebeurd. Vervangend vervoer, etc.

In Israel heb ik een keer een auto gehuurd die door Palestijnen met stenen werd bekogeld. Achteraf stond in de kleine lettertjes dat beschadigingen veroorzaakt door het gooien met stenen niet onder de verzekering viel. Het liep met een sisser af, maar ik heb wel een flink bedrag moeten betalen.
Dus boer pas op je kippen.....
Prettige vakantie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meestal is huurder ook enig bestuurder. Zorg dat je de namen van de bestuurders in het contract laat opnemen om gezeur achteraf te voorkomen.
Stel de vraag evt bij de verhurende partij, het consulaat danwel het buro voor toerisme om van tevoren een duidelijk antwoord te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat om je leeftijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij huren moet er vaak worden doorgegeven aan de verhuurmaatschappij dat er een tweede bestuurder is voor het voertuig. Dat kost soms ook nog wel iets extra.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meeste verhuurbedrijven eisen dat je minimaal 23 bent. En dat moet je dan zijn op het moment van tekenen.
Bel anders naar het verhuurbedrijf. Ga je meer zekerheid krijgen dan hier te vragen.

(Waarom gooit iedereen hier de vragen maar zonder nadenken of zelf iets gezocht te hebben neer?)