Hoe reinig ik een benzinetank zonder het te demonteren?

Ik heb een oldtimer Mercedes 300SE (w126) maar hij start niet omdat er vuil in de benzinetank zit. Is er een manier om de tank te reinigen zonder het eruit te halen?

Alvast hartelijk bedankt!

Groeten,

Cakir

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
7.2K
Edraket
8 jaar geleden
Vuil in de benzinetank?
Hoe komt dat er in dan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
waarschijnlijk zit er water ook in, en omdat dit zwaarder is dan diesel blijft dit onder in zitten. maar op elke tank zit aan de onderkant een aftap-dop door hem hier door eens helemaal leeg te laten lopen komt het meeste vuil ook wel mee. en je kan de tank gewoon onder de auto laten zitten.

Antwoorden (1)

De auto heeft een injectie systeem.
Je zou onder de motorkap de aansluiting aan de injectie galerij los kunnen maken en daar een slang aan vast koppen koppelen.
Dan de benzine pomp (onder de auto of in de tank) voorzien van constante 12V en aanschakelen.
Zo pomp je de hele tank leeg. Vang de oude benzine op in een jerrycan. De meeste rommel zal in het brandstoffilter terecht komen. Die vervang je na het leegpompen door een nieuwe.
Dan sluit je de brandstofleiding weer aan op de inspuit gallerij van de motor.
Nu vul je de tank met enkele liters verse nieuwe benzine.
Op die manier is je tank schoon, je filter is nieuw en je hebt er verse benzine in zitten.

Dan starten. Geef het systeem even de tijd om alle leidingen te vullen. uiteindelijk zal de motor starten. Misschien is het een goed idee om ook nog een flesje injectorreiniger in de tank leeg te gooien.

NB: pas heel erg goed op! Geen open vuur of electrische vonken tijdens een klus als deze ! En werk liefst buiten of in een zeer goed geventileerde ruimte.