Wat maakt de ene V8-motor sterker dan de andere?

Een Ford Mustang GT (2015) heeft een 350 pk sterke V8-motor. De Koenigsegg Regera (2015-2016) heeft een V8-motor van wel 1100 pk. Hoe kan het dat dezelfde motorblokken toch zoveel verschillen qua vermogen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
1.9K
paulus811
8 jaar geleden
De inhoud per cilinder, wel of geen turbo(s) etc. spelen allemaal een rol.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De Ford Mustang en de Koenigsegg Regera hebben beide een 5.0L V8-motor. Komt dat verschil dus alleen door de turbo's?

Antwoorden (2)

Er zijn heel veel oorzaken te ontdekken, als je de twee motoren vergelijkt.

Door de jaren heen, is vooral in de racesport met de motoren veel kennis opgedaan.
Die kennis is op dat moment van groot belang, om voorin mee te kunnen draaien, en zorgt er voor dat het ene voordeel opgestapeld wordt bij het andere voordeel.
Tevens is elke kleine wijziging, een ' opening' voor nieuwe uitgangspunten, die je stap voor stap een verbetering kan geven.
Maak je de eerste stap niet.....dan komt de tweede vaak niet eens in 'zicht', net zoals dat gaat met bv een automatiseringsproces...

Verbeteringen zijn bv de inlaatroute, uitlaatroute, de vorm en formaat van het kanaal, de grofheid van de wand ervan, glad of juist niet, de verbindingen van de inlaten met meerdere carburateurs, val-stroom of horizontaal, de temperatuur en opnamekwaliteit van de ingaande lucht, het regelen met electronische middelen, de kleppen en wanden die daarin kwa vorm een voordeel hebben, de turbotechniek die opzichzelf een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt, etc...
De lijst is enorm, en gaat van afdichtingsring tot bougiekern........daar is deze tekstruimte echt te klein voor. ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tja het zelfde als bij vergelijkbare 4 cilinders . Het ene blok is een zeg straat blok dus gewoon geproduceerd om een koper zeg 300.000 km en een navenant aantal branduren te geven . Het andere blok is een mogelijk uit speciale materialen op gebouwd blok en geschikt om hogere toeren aan te kunnen . Dus zuigers exact op gelijk gewicht en bij iedere ( bedrijf's temperatuur ) ideaal kunnen bewegen in de cilinder zonder te trillen of andere vibraties te veroorzaken . Dus heel mooi precies gemaakt als of het een horloge is . Porsche ( maar ook alfa ) maakte altijd relatief kleine blokken waar veel vermogen uit kwam . Honda is (was ) ook een kunstenaar op dat gebied . Ford heeft zeker de kennis gezien hun race ervaring maar het is ook vooral een financiële afweging . Ik ken het blok niet . Mogelijk is het niet zo speciaal als de prijs doet vermoeden. Zie het zo in F1 hebben ze ook relatief kleine lichte blokken met heel veel vermogen . Maar niet geschikt voor een miljoen km . Een Mercedes ( diesel ) kan dat met wat geluk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ford kiest voor een blok met mogelijk nog wat reserve en dat kan mogelijk nog verder opgevoerd worden door andere software en grotere in en uitlaten . Gladdere materialen en harder en meer hitte bestendig met minder vervorming bij hoge toeren tallen . Of materialen te gebruiken die snel warmte kunnen afvoeren. Maar het is het beste alles heel precies te maken dan ontstaan er ook minder wrijvingspunten in het blok dus minder hitte .