Wat zegt de wet over vlammen uit de uitlaat?

Veel auto's zoals de Lamborghini Aventador en de Nissan GT-R kunnen met veel gas geven vlammen uit de uitlaten laten komen. Wat zegt de wet in Nederland hierover? Is het legaal of illegaal en waarom dan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
6.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor zover ik weet, zegt de wet hier niets over.
Maar wie zó rijdt, zal van z'n huisarts de vraag krijgen waarom hij zijn pilletjes niet op tijd geslikt heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat je goede kans maakt op een bekeuring volgens artikel 5 (gevaar (kunnen) veroorzaken). Zeker als je dat in de buurt van fietsers/voetgangers doet.

Antwoorden (2)

Er is geen specifiek "vlammenartikel". Wel kan (bij "vlammen" op de openbare weg een bekeuring volgens wegens overtreding van artikel 5 van de Wegenverkeerswet (het kapstokartikel, waaraan van alles kan worden gehangen):
Artikel 5 Wegenverkeerswet:

"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."

In de APK-keuringseisen is opgenomen dat een uitlaatsysteem over de hele lengte gasdicht moet zijn. Ook zijn er uitstooteisen m.b.t. koolmonoxide en roet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Na 'weg' hoort een ) en 'volgens' moet 'volgen' zijn.
Computoon
8 jaar geleden
Ik heb een Lamborghini Huracan en het antwoord is ja, je mag vlammen uit je uitlaat hebben. Maar als je dat bijvoorbeeld op een weg doet of ergens in het openbaar is het strafbaar van Artikel 5 van wegenverkeerswet. Maar ja het mag. Op je eigen oprit of op een lege parkeerplaats mag het. Dus rev er maar op los. ;)