in mijn ford focus (1999) zit links voor een tik. elke keer als ik over hobbelig weg rij dan lijkt het of er iets los zit. wat kan dit zijn?

Kwikfit heeft gekeken maar zei dat mijn schokbrekers er nog goed uitzagen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Ford heeft nogal een patent op gare draagarm rubbers. Dit geeft vaak knapperende geluiden bij hobbeltjes en tikken bij bochten. De draagarm zit dan namelijk niet meer stevig vast maar dan zichtzelf van links naar rechts zetten. Vaak gepaard met een forse tik of klap.

Uit je vraagstelling kan ik een beetje opmaken dat je niet heel handig bent met auto's.
Laat een goede garage er eens naar kijken. Eenmaal op de brug is er makkelijk te zien of er ergens een ophangrubber slecht is.

Kwikfit enz liever wegblijven tenzij je nieuwe banden of een uitlaat nodig hebt. Deze mensen werken op provisiebasis waarbij ze dus altijd zeggen dat er onderdelen stuk zijn die hun kunnen leveren.
Zelf al meegemaakt dat volgens hun (kwam voor snelle APK) 4 remschijven + blokken vervangen moest worden. Echter had ik deze 1 maand terug zelf al vervangen voor nieuwe. Hele discussie gehad dat hij me dat dan mocht laten zien maar ik moest hem maar zo geloven.
Antwoord van de kwikfit kan ik al raden dus, dat worden of remschijven of schokbrekers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Heb je de tik met optrekken en een bocht naar links of naar rechts?
Porbeer eens je scharnierpen een tikje te geven.Ik heb het vroeger met m'n Opel Kadett ook gehad.Elke keer als ik een bocht naar rechts nam,hoorde ik een rare tik.Net metaal over metaal.Een korte krachtige tik.
Alles nagekeken,nieuwe schokbrekers,nieuwe draagarm,wat bleek nou????
Was gewoon het scharnierpennetje dat een klein klapje moest hebben.
Het was weg ook!!!!!

Ik gok je scharnierpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zijn dat één van de fuseekogels zonder smering staat. Deze kogels zijn beschemd met een rubber hoesje gevuld met vet en daardoor in principe 'levenslang' gesmeerd. Als echter dat hoesje is beschadigd (kan jezelf onderzoeken), dan kan het met de smering snel gebeurd zijn. Ongesmeerde fusees geven vaak tikkende/krakende geluiden hetgeen 't naderende einde aankondigt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je het ook als je door een bocht rijd op een klinkerweg.
Dan zouden het je stabilisatorstangen kunnen zijn.

Robert