Moet je altijd autoschampo gebruiken of kan dat ook met wat anders?

ik vroeg me af of je het ook met wat anders kon doen als je niks in huis hebt

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (7)

eerst de auto afspoelen met water zodat de meeste zandkorreltjes er af zijn zo krijg je geen krassen en dan gewoon met groene zeep
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje afwasmiddel met wat glansspoelmiddel van de vaatwasser. Gaat je auto mooi van glanzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruik een gewoon afwasmiddel. Neem het goedkoopste merk, dat is het minst schadelijk voor het milieu.

Het is heel verstandig om eerst al het zand van je auto af te spoelen voordat je de auto wast. Zo voorkom je krassen.

Als je vervolgens de auto na het wassen afspoelt met wat glansmiddel voor de vaatwasser, dan droogt je auto vanzelf streeploos en glanzend op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mariejose: Glansspoelmiddel is voor je vaat en maakt de laklaag van je auto schraal. Hij zal er ongetwijfeld glanzend en strak uitzien. Maar dat zal van korte duur zijn.
Sorry hoor maar gebruik GEEN dreft of iets dergelijks want dat haald alle vet/wax uit de lak neem de goedkoopste autoshampo die er bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Dit is het eerste goede antwoord, behalve dan dat er gesteld werd dat je geen autoshampoo in huis hebt. Dus ook de goedkoopste niet. Wel een plus van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord +1 @huvie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goedkope autoshampo is GEEN rotzooi, er zit altijd wat wax in en daar gaat het om.
Er word vaak te veel shampo gebruikt omdat men dan ten onrechte denkt dat het beter schoon word
Nooit geen afwas gebruiken voor de auto!De was die op je auto zit wordt door de afwas verwijderd.Dreft e.d is namelijk een ontvettingsmiddel.De lak gaat dof worden.
Ik zet de auto goed in de was en was de auto met lauw water elke week.De was blijft er langer opzitten.
Als de was eraf is,kun je het zien door dat er geen pareltjes meer op de lak zitten.
1x in de drie maanden je auto in de was zetten,en je houd een knappe wagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Onbegrijpelijk de minnetjes, plusje van mij voor dit prima antwoord. Een auto die goed in de was staat kun je met alleen water goed schoon krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima antwoord +1
Ga astublieft geen Dreft, allesreiniger of ander spul gebruiken. Als poetsliefhebber (Meguiars verslaving) kan ik hier echt nachtmerries van krijgen.

Met afwasmiddel of dergerlijke ontvet je het oppervlakte. Voor korte tijd zal dit prima glimmen maar je haalt de hele beschermlaag/voedingslaag van het oppervlakte. UV straling en industriele neerslag zullen direct vat kunnen krijgen op de lak. Met als gevolg dof worden / krijten / verkleuren.

Ga gewoon voor een goede shampoo. Of was hem liever niet als je de juiste spullen niet in huis hebt.

Aanrader: Meguiars Gold Class Shampoo.

Nog een hele belangrijke tip:
Gebruik ALTIJD 2 emmers.
1 emmer met je schone sopje en 1 emmer met alleen schoon water. Na een deel ingesopt te hebben eerst goed uitspoelen in de emmer met water voordat je de spons opnieuw in de "sopemmer" doopt. Anders ga je het zand en de troep die je net met je spons eraf gehaald hebt terug doen in de emmer met schoon sop en dus uiteindelijk in je spons. En we begrijpen natuurlijk allemaal dat je niet met zandkorrels over je lak wil gaan wrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je geen autoshampoo in huis hebt dan zou ik de auto alleen met water wassen. Alle andere huishoud middeltjes lossen de was op en uiteindelijk wordt je laklaag aangetast. Je laklaag is weer je bescherming van je carrosserie, Dus als je verkiest om op den duur geen roestplekken te krijgen zou ik het gebruik van huishoudmiddelen zéér sterk afraden. Lijkt mij trouwens een kleine moeite om even langs de 'pomp' te lopen. Deze hebben ongetwijfeld autoshampoo. In autoshampoo zit namenlijk een beetje was wat je lak beschermd.
Maar het kan anders... maar dan wel ten koste van je laklaag. Het tarief van de autospuiters is ook niet mis. Aan U de keus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als U mijn antwoord min- waardig vindt: "Prima!!!"
Een motivatie voor wat betreft Uw minnetje zou ik op prijs stellen!