Wat is de logica van richtingaanwijzer aanzetten bij een auto in een voorsoorteervak?

Ik heb vorig jaar mijn rijbewijs gehaald en mijn instructeur kon mij nooit een duidelijke richtlijn geven voor het aanzetten van mijn richtingaanwijzer wanneer ik voorgesorteerd sta in een voorsorteervak. In principe is een richtingaanwijzer om aan te geven dat je van richting gaat veranderen dus bijvoorbeeld van baan B naar baan A. Echter stel dat er twee voorsorteervakken zijn voor naar links en ik sta in het rechter vak moet ik dan nog steeds mijn richtingaanwijzer aan hebben staan? In principe is het al duidelijk dat ik naar link wil aangezien ik in het vak sta en in principe al ik de knipper naar links aan heb staan betekent dat ik een vak wil opschuiven, maar dat is uiteraard niet het geval. Toch zie ik dit iedereen doen..
Of is de logica voor het tegemoetkomende verkeer is het nu duidelijk dat je gaat afslaan ipv rechtdoor rijdt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
Ritsuka
8 jaar geleden
ik heb gewoon de richting naar links aan, omdat ik uiteindelijk naar links ga zodra het stoplicht op groen is
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je op een doorgaande weg linksaf wil gaan slaan zet je je linker richtingwijzer aan om dit aan te geven. dan zal er toch echt niemand denken dat je alleen maar van baan gaat wisselen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@maremare Ik snap je punt. In theorie zou je ook af kunnen spreken dat: Als er twee voorsoorteerstroken zijn waarbij beide voor dezelfde (dus niet links en links+rechtdoor) je op de rechterstrook geen richting aangeeft (het voorsorteren geeft al je bedoeling aan) BEHALVE als je van strook wil wisselen. Welnu dat is nogal lastig om als regel te hebben. Als je wil wisselen van baan (bijvoorbeeld omdat je na het kruistpunt direct weer naar links moet) kan je beter even oogcontact opzoeken met degene naast je.
paulus811
8 jaar geleden
Als voetganger erger ik me aan automobilisten die denken dat je gedachten kunt lezen. Dat het een strook is voor linksaf is niet voor iedereen duidelijk zichtbaar. Een voetganger vanuit tegenover gestelde richting ziet de pijlen niet altijd en kijkt tegen de achterkant van de borden aan. Een lampje aanzetten om aan te geven dat je elkaar kunt kruisen is niet zo heel moeilijk denk ik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@paulus811 Wat maakt het precies uit? Als de auto rechtdoorgaat kan je doorlopen, als de auto afslaat kan je ook doorlopen(voorrang). Afgezien dat je gewoon altijd je richting aan moet geven, snap ik je probleem niet in praktische zin.
paulus811
8 jaar geleden
MrTomaat, ik weet dat je als voetganger rechtdoor voorrang hebt, maar automobilisten hebben daar maar al te vaak lak aan. Ik woon in de buurt van een grote stad, en daar ben je je leven in dit soort situaties niet zeker.

Antwoorden (2)

Het is geen logica die hierachter zit maar geschiedenis, toen deze verkeersregel van kracht werd bestonden deze situaties nog niet.
De regel is je geeft richting aan geeft op het moment dat je van rijrichting verandert en dat was toen helemaal logisch.
Tot nu toe heeft de wetgever geen aanleiding gezien dit te veranderen voor dit soort situaties.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor weggebruikers die van andere richtingen komen, is het ook belangrijk om te weten waar jij heen gaat. Kun jij met zekerheid zeggen (op onbekende plek) waarvoor anderen voorgesorteerd staan? Daarom dus!