wat is er kapot aan mijn auto? (foto in beschrijving)

Lekt water onder de auto, heb een foto gemaakt waar het vandaan komt. Foto is genomen bij de voorkant van de auto onderop. Beetje bij het rechter voorwiel komt het vandaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Is een opel zafira van 2006-2011 model

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
1.9K
Erna55
8 jaar geleden
In de zomer "lekken" auto's met een airco vaak een plasje water.
wilkers
8 jaar geleden
Deze vraag liep ik ook mee. Dus ook namens mij bedankt voor dit geruststellende antwoord.
Bordensteker
8 jaar geleden
Ik vind het een erg miniem klein beetje water om aan de airco te denken, maar het zou kunnen. Het moet er niet komen als je zonder gebruik van de airco gereden hebt. Dus kijk ook eens goed in zo’n geval.
En het mag gerust wat meer zijn kort nadat je bent aangekomen waarbij de airco tot aan de aankomst geruime tijd in werking was.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het begint al direct wanneer je de motor start.
Tevens kwam ik erachter omdat mijn buurman opeens zei volgens mij is je uitlaat lek, hij vond het geluid vreemd klinken.
Ik vond het zelf normaal klinken, is een onderhoudsvrije uitlaat die eronder zit dus denk niet dat dit het zo snel zou zijn, tevens is het wel een wat zwaardere motor die erin zit dus die maakt ook wel wat meer geluid. Hoop dan maar dat het de airco is, ga namelijk op vakantie en wil niet dat ik opeens stil sta langs de kant van de weg;)

Antwoorden (2)

Dat komt van het afwateringskanaal
Van de airco
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met de nadere omschrijving in de reacties op de vraag durf ik nu wel een antwoord aan.

Als het water al meteen drupt zodra de motor gestart is, dan is het met zekerheid niet condens van de airco!

Ik zit te denken aan condens gewoon van de waterdamp in de uitlaatgassen die condenseert op de nog koude uitlaat, en dan ergens naar buiten komt. Dat klopt dan ook met het veranderde geluid.
Condens uit de uitlaat zie je normaal echter verder naar achteren, het komt dan uit de uitlaat gespetterd en zodra er een gaatje geroest is ergens onder uit zo’n gaatje.
Zo ver vooraan verwacht je het niet, de uitlaat warmt daar snel op, en er is daar ook geen groot horizontaal deel waar vocht zich kan verzamelen.
Terzijde zij opgemerkt: hoe zwaarder het uitlaatsysteem, des te langer duurt het opwarmen, en des te langer heb je condensatie van vocht in het systeem.

Op de bovenste foto is goed te zien dat de beschermende kous rond het flexibele gedeelte aan de voor-onderkant een beetje beschadigd is. Dan moet je zeker eens kijken of het flexibele deel van de pijp daar zelf ook schade heeft opgelopen; dat kan het geluid verklaren.
Het beetje water _hoeft_ namelijk niet per se met het geluid te maken te hebben. Niet dat ik weet waar dat water dan vandaan zou moeten komen, maar eigenlijk was dat tóch al een raadsel.

Het lijkt me verstandig om dit toch even goed uit te laten zoeken; beter hier thuis dan onderweg met problemen staan; zo’n speciale uitlaat is ook niet voor iedereen gesneden koek!
Goeie buurman trouwens!
Bordensteker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Water komt niet uit de uitlaat maar je ziet het op het stuk ijzer ernaast. Waar je die druppels ziet hangen. Kan dat npg met de uitlaat te maken hebben?
Bordensteker
8 jaar geleden
Dat kan ik hiervandaan echt niet zeggen. Ik gaf al aan dat het geluid én de zichtbare beschadiging aan de mantel rond het flexibele deel reden zouden moeten zijn om daar eens goed naar te kijken; het water is misschien een aparte kwestie waar dan evengoed actie op gewenst is vóór de vakantie.