Wat kost meer benzine elke keer terug schakelen bij drempels of in een hogere versnelling laten staan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
2.8K

Het beste antwoord

de lager de toeren de minder de verbuik.
elke schakeling kost brandstof , kijk maar is hoeveel je auto verbruikt in file's door remmen en schakelen.

Moet wel zeggen dat het met drempel vaak nihil is tenzij je steeds optrekt en weer afzakt bij de volgende de drempel xD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daarom trek ik altijd op in de 5e of 6e versnelling!

Andere antwoorden (5)

Het beste is om constant in een bepaalde versnelling door te rijden.
Met mijn diessel bus rij in in de 3e versnelling de hele 30 km zone met constante snelheid door.
Hoe regelmatiger de snelheid hoe lager het energie verbruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe hoger de toeren van je motor hoe meer benzine hij verbruikt ik ga door een bocht of bij een rotonde heb ik hem in zijn 3de versnelling staan. Dus je rijd dan wel zuiniger om hem in zijn versnelling te laten staan (bijvoorbeel in zijn 3) dan als je steeds terug schakeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een motor dient minimaal een bepaald aantal toeren te draaien....bij mijn diesel ca 1500...ga je nog minder toeren draaien en dan proberen op te trekken dan gebruik je juist meer dan als je netjes terugschakelt. Dit in aanvulling op de opmerking van anderen dat hoe minder toeren hoe beter...er is dus een ondergrens.

Regelmatig rijden is wel belangrijk...dus zo snel rijden dat je NIET hoeft te remmen voor een drempel. Want elke keer dat je de rem aanraakt verspeel je brandstof. . Helaas zijn sommige drempels te steil voor het wegtype...drempels in een 30 zone welke onmogelijk met 30 te nemen zijn....voor die drempels ga ik dan ook gewoon uitrollen, zelfs niet remmen op de motor dus.

Geldt uiteraard ook bij het naderen van bochten. Ietsje eerder gas los en uitrollen bespaart heel veel brandstof en maakt je reis niet meetbaar langer....vooral nier als je de bocht zelf wel met redelijke snelheid neemt ipv kruipend. En daarmee spaar je weer brandstod omdat je minder hoeft te versnellen na de bocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt vooral turbo diesel gaat zuipen vanaf 1500 toeren als de turbo zich ermee gaat bemoeien :D
Er zijn verschillende oorzaken die het brandstofverbruik van een automotor doen stijgen.
* hoger toerental motor, dus uiteindelijk hogere snelheid auto.
* bij laag toerental gaspedaal intrappen om hoger toerental (snelheid) te bereiken. Tijdens deze handeling gebruikt de motor tijdelijk de meeste brandstof.
* weerstand op de auto uitgeoefend, door grotere belasting (passagiers, vracht), tegenwind, helling.
Sommige auto's hebben een indicator die tijdens het rijden het brandstofverbruik aangeeft. Hierop kun je bovengenoemde effecten heel goed volgen.

De kunst is dus zo regelmatig mogelijk te rijden. In een wijk met verkeersdrempels betekent dit dan ook met een gemiddelde van 30 km/uur, b.v. in zijn 3 te rijden. Daar zijn de drempels eigenlijk ook voor bedoeld. Bij mij in de straat rijden de meeste met een snelheid van 50 km/uur over de drempels. Dat lijkt dan meer op vliegen dan rijden.

Volgens de ANWB testen blijken vrouwen "zuiniger" te rijden dan mannen. Maar ja, daar zijn we mannen voor. We zitten altijd achter de vrouwtjes aan toch.

Om de CO2 uitstoot te beperken zou er dus een wet moeten komen die voorschrijft dat als een gezin in een auto rijdt, de vrouw achter het stuur moet. Wat zijn sommige dingen toch makkelijk op te lossen. En daar vrouwen zich beter aan de regels houden, kunnen ook alle drempels verdwijnen en dat levert ook weer een besparing op.
Ik besef me nu dat dit niets met de vraag te maken heeft.
Neem me niet kwalijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hogere toeren kosten meer benzine.
Simpel en kort :-)

Te lage toeren zijn helemaal niet goed hoor, mijn oldtimertje rammelt al van verdriet als ik 'het nieuwe rijden' erop ga toepassen!