Mag je met een auto rijden waarvan de autodeur aan de bestuurderskant niet meer opent?

Instappen moet steeds langs de passagierskant.
De deur gaat niet meer open, omdat de auto is beginnen slippen, en tegen een paaltje is beland (aan de deur dus!).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
10.3K

Antwoorden (6)

Waarschijnlijk zal 'ie voor de eerstvolgende APK daarop worden afgekeurd, als dat zo is mag je er ook niet mee rijden. Vooropgesteld dat je er mee zou WILLEN rijden, lijkt me geen fijn gevoel. Dus even de site van RDW raadplegen voor de APK keurpunten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, een auto dient altijd te voldoen aan de normale eisen voor weggebruik. Een auto met APK en kapotte remmen mag ook niet op de weg, ook al heeft hij nog 12 maanden APK.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een auto die niet start daarentegen weer wel ! heel bizar.
Wanneer de auto APK gekeurd moet worden, zal de auto vanwege de deur afgekeurd worden. Zolang niemand erachter komt, kan het nog, officieel mag het niet meer omdat je auto er voor zou worden afgekeurd.

Voor je eigen veiligheid is het natuurlijk niet fijn, wanneer je auto te water raakt of je krijgt een ongeluk waardoor je snel uit de auto moet komen, is het niet echt prettig om te weten dat je alleen maar de passagiersdeur kan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
was mijn reactie ook - ik krijg het al een beetje benauwd bij het idee...
Op de site van de apk staat het volgende bij vergrendeling:
Vergrendeling
Hier komen de deuren, motorkap en achterklep aan bod. Uiteraard moeten deze goed sluiten. Daarnaast is ook aandacht voor de scharnieren. Deze worden gecontroleerd op de aanwezigheid van roest.

http://www.apk.nl/keuring/vergrendeling/

Ze moeten goed sluiten, over het open kunnen wordt niets gezegd.
Ook zullen ze je er niet makkelijk voor kunnen bekeuren, want al rijdende zien agenten niet of je deur al dan niet open kan.

Persoonlijk zou ik het zelf niet zo'n fijn idee vinden dat deze deur niet open kan en hem zelf wel zsm willen repareren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahah totdat de politie vraagt of meneer even uit de auto wilt stappen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je Wel een kleine toevoeging: De deur is absoluut vergrendeld, er staat trouwens dat de deur goed moet kunnen sluiten, daarvoor moet je de deur wel eerst kunnen openen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, ik vind: Als hij goed gesloten is is er sprake van een goede sluiting :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
...maar de keurmeester zal de deur eerst willen openen om te kijken of 'ie goed sluit na het dichtgooien. Als hij dat niet kan controleren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk
De auto met beschadigde deur voldoet niet meer aan de typegoedkeuring die er ooit door de RDW is voor afgegeven. Formeel mag je er van overheidswege dus niet meer in rijden. Maar belangrijker lijkt mij hoe jouw verzekering hier mee omgaat. Is de auto in deze staat nog wel verzekerd.....?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
deur moet altijd open en dicht kunnen. Als dat niet kan is het behalve gevaarlijk ook nog een strafbaar.