Als je een administratieve bekeuring krijgt wegens verlopen APK heb je dan tot de betaaldatum de tijd om de auto te laten keuren?

Dan bedoel ik de bekeuring uit de administratie van RDW, niet de bon van oom agent bij een controle.

Toegevoegd na 13 minuten:
even ter aanvulling, APK is gewoon glad vergeten en de bekeuring ligt op de mat, nu ben ik pas over 8 dagen aan de beurt voor de keuring. Ik kan alleen nergens een termijn vinden waarbinnen 'ie gekeurd moet zijn. RDW geeft niet thuis.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
2.8K

Het beste antwoord

boete bestaat uit 2 delen, de sanctie van de RDW en administratiekosten van het CJIB (6 euro).
Beide zal je moeten betalen. Sterker nog als een bekeuring niet doorgaat om wat voor reden dan ook moet je apart bij de CJIB gaan regelen dan de 6 euro ook worden teruggestort.
RDW zal over een aantal weken een controle uitvoeren of de auto wel gekeurd is, je moet nl in de gelegenheid worden gesteld eea in orde te brengen.
Dit is algemeen gesproken na het verstrijken van de betalingsperiode (6 weken).
Hou er rekening mee dat je via de "gewone " politie ook bekeuringen kan krijgen, je zal je dan niet kunnen beroepen op de bekeuring die ja al van de RDW hebt liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Gewoon even contact opnemen met de RDW.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is juist de grap; die zeggen doodleuk 'auto moet gekeurd zijn' en verwijzen me naar het CJIB omdat zij de bekeuring opleggen, en het CJIB...je raadt het al.
Het gaat mij erom dat ik weet hoeveel tijd ik daarvoor heb.
Nee,want je bent al in overtreding doordat je apk is verlopen,daarvoor heb je immers al een bekeuring voor gekregen.
Je riskeert een tweede bekeuring als je je auto niet laat keuren.

Kijk voor meer informatie op:

http://www.boetes.nl/apk.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die bekeuringen rollen eruit als ze steekproefgewijs gaan kijken of er APK's verlopen zijn. Je loopt dus de kans om weer de pineut te zijn als ze weer een steekproef gaan doen. Het doet financieel even pijn maar om dit te voorkomen zit er niks anders op dan je auto snel te laten keuren of een andere auto te kopen die wel door de keuring heen komt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je daadwerkelijk een afspraak hebt met een APK-garage dan wordt dit meestal geaccepteerd door de RDW. Maar in de wet staat dat de APK 1 jaar geldig is, dus dan moet je je daar ook aan houden. Je hebt dus in feite 365 dagen om aan de APK plicht te voldoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je APK verlopen is mag je officieel geen meter meer met deze auto rijden (op de openbare weg). Om kort door de bocht te gaan, zou een ieder zijn/haar APK keuring af kunnen wachten totdat er een sanctionele maatregel op volgt met het gevolg dat men niet meer in een APK gekeurde auto rijdt. Neen, dit geeft je absoluut geen ontheffing.

Toegevoegd na 6 minuten:
N.a.v. je reactie: Je loopt het risico dat je kenteken ongeldig wordt verklaard als je auto niet aan de APK eisen voldoet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de betaaldatum geldt uitsluitend voor de opgelegde boete.
Wanneer jij de keuringsdatum reeds gepasseerd hebt, moet je jouw auto zo snel mogelijk laten keuren.
Indien het niet mogelijk is jouw auto eerder te laten keuren dan de datum waarop jij nu een afspraak hebt, moet jij dit schriftelijkl kunnen overleggen.
Wanneer jij dit niet kunt ben je nog steeds in overtreding en is het mogelijk dat je nogmaals een bekeuring ontvangt omdat jouw auto nog steeds niet gekeurd is.

De termijn waarbinnen hij gekeurd moet zijn is reeds vervallen, anders had je niet al een bekeuring ontvangen.