Waarom willen er zoveel mensen precies om 17.00 naar huis gaan om daarna met zijn allen stil te staan in een file van auto's?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Omdat er in Nederland een 9-5-mentaliteit is. Om 6 uur wil iedereen thuis achter de piepers met vlees en groenten zitten. In het kader van "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" wil iedereen het normale patroon door blijven laten gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat niemand langer dan 17.00 op zijn of haar werk wil zijn.
Tijd is tijd!
Mensen nemen daarmee de files voor lief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen 8 uur slavernij voldoende vinden (teminste de meeste) en vervolgens liever in de file gaan staan omdat dit hun vrije keus is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als iedereen volledig andere werktijden hanteert , krijg je problemen in communicatie, omdat je bijv . geen vragen aan collega's kan stellen die op een andere tijd dan jij begint. plus dat je als werkende in het zelfde ritme als je gezin wil leven.
maar het is idd raar , dat we zo massaal gaan stilstaan op de weg....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet hoe u er bij komt dat "zoveel" mensen precies om 17.00 uur naar huis wil. Bij alle bedrijven en instanties gaan er meer personen om 18.00/19.00 uur weg. Dus ik denk dat het in zijn algemeenheid niet waar is. Wellicht kan het zo zijn dat vaders/moeders perse om 17.00 uur weg moeten om de kinderen van de opvang te halen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een hoop bedrijven staan de werktijden vast. Dat betekent dan vaak van 8.30 - 17.00 of 9.00 - 17.30 werken.

Als de werktijden niet vast staan betekent het dat je veel vroeger moet beginnen (of eventueel later eindigen) waarmee mensen met jonge/schoolgaande kinderen in de knoei kunnen komen.

Mensen nemen dan de files voor lief, om later nog iets aan hun avond te hebben al dan niet met het gezin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geloof niet zo in die "van 9 tot 5 mentaliteit".
Die wordt ons opgedrongen.

Er zijn ook wel allerlei praktische redenen voor, natuurlijk, maar de overlast op de wegen en - vergeet dat niet - de spits in het openbaar vervoer.........ik vind het een ramp.

Ja, ik zou wel graag willen werken van 11.00 tot 19.30 uur.

En net als ik, vele avondmensen met mij, denk ik.

Maar er zijn ook mensen die 's morgens om 07.00 willen beginnen tot 15.30 uur bijvoorbeeld.
(ik neem voor het gemak een 8-urige werkdag met een half uur pauze).

Dat zou betekenen dat er alleen tussen 11.00 uur en 15.00 uur een volledige bezetting op zo'n bedrijf is.
En dat schijnt niet handig te zijn.

Toch wordt thuiswerken vaak wel gestimuleerd, dus misschien verandert er nog wat.