Genereert een alternator genoeg voor 3 accu's ?

Binnenkort wil ik mijn radio-installatie uitbreidden, mijn versterkers zijn eigenlijk té sterk voor de accu die er nu in zit.

Daarom ga ik binnenkort een kijken voor 2 extra accu's.
Nou is mijn vraag of de dynamo van de auto wel 3 accu's kan laden die in gebruik zijn.

Mijn radio zal op zijn top 1500Watt gemakkelijk gebruiken

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Het beste antwoord

Tijdens het rijden worden alle stroomverbruikers gevoed vanuit het electrisch systeem. En het enige wat daar langdurig stroom aan kan toevoegen, is de generator.
Als je tijdens het rijden niet genoeg stroom hebt voor je geluidsinstallatie, kun je er accu’s bij plaatsen zoveel als je wilt, maar dat zal je probleem niet oplossen.

Het zit zo: de accu, of in dit geval de accu’s, zijn alleen geschikt om energie op te slaan voor het starten van de motor voor de volgende rit, en voor korte perioden stroomverbruik terwijl de motor niet draait.
Als je tijdens de rit gemiddeld meer stroom uit het electrisch systeem wilt gebruiken dan er door de generator in gepompt wordt, dan raakt die buffervoorraad al rijdend steeds leger. Ook als het een groep accu’s betreft.
Het gevolg zou zijn dat je na thuiskomst je auto aan een acculader moet zetten om de voorraad alsnog aan te vullen. Of dat je de motor na thuiskomst nog een uurtje of wat met een iets verhoogd toerental moet laten draaien zodat de generator de accu’s weer naar een goed uitgangsniveau brengt voor de volgende koude start.

Dus je moet een sterkere generator plaatsen. En extra accu’s zijn dan normaal gesproken nergens voor nodig. Want alles wat je méér uit extra accu’s zou willen halen, zul je uiteindelijk ook weer terug aan moeten vullen.
Een grotere buffervoorraad stroom heb je alleen iets aan als je graag een uurtje van de muziek geniet vóór dat je de motor gaat starten.
Bordensteker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hallo

Het erbij plaatsen van accu's heeft alleen nut als je inderdaad te lang met stilstaande motor gebruik maakt van de je radio !

Wat jij nodig hebt is een condensator

Die het piek vermogen opvangt
Jou probleem is waarschijnlijk dat je verlichting op het moment van de bas dimt

Dat kan je oplossen met een condensator op deze manier ontlast je de dynamo en ook je accu die daardoor ook weer langer mee gaan

http://www.12vhifi.nl/condensator.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Simpele rekensom: 1500 W bij 12 V is een stroom van ruim 120 A. Dat is meer dan een normale autodynamo kan leveren, dus de accu's gaan sneller leeg dan ze bijgeladen kunnen worden.
In de praktijk zal de versterker echter nooit continu het volle vermogen leveren. Ook is vaak het werkelijk opgenomen vermogen minder dan wat de fabrikant claimt: mistige termen als "music power", "Peak-to-peak" of "PMPO" geven tot 4x een overdreven voorstelling van het werkelijk vermogen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hetgeen dus aangeeft dat het vermogen van autoversterkers schromelijk overdreven wordt: als je 1000 W sinus-vermogen via een 50 A of zelfs 35 A zekering uit 12 V wilt trekken dan is dat maximaal 600 W of 420 W vermogen. Bij stereoversterkers dus zelfs maar 2x 300 W of 2x 210 W.
Bij een echte hi-fi versterker Als bijvoorbeeld de Quad 405 levert de voedingstrafo na gelijkrichting 40 V bij 5 A - hij kan dan ook volgens specificaties continu 2x 100 echte Watts leveren.