het stoplicht sprong op oranje.ik kon niet meer remmen. van de schrik trapte ik op de rem maar ik reed wel door. krijg ik een boete?

net toen ik eronder door reed was het stoplicht rood. krijg ik een boete? Hier staat een flitspaal. Ik ging rechtsaf. Flitst die dit ook?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
3.4K

Antwoorden (4)

Als het verkeerslicht op rood springt, meen ik dat het nog een paar seconden duurt vooraleer het flitst. Vermoedelijk dus geen boete...

Ik begrijp je heel goed, want ik heb hetzelfde gevoel wanneer mij dit overkomt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Heb je ergens informatie dat het idd een paar seconden duurt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mar hoe kan je zien dat het rood word op moment dat je er onder reed? Keek je recht omhoog? Maar zelfs dan kan je het volgens mij niet onder die hoek zien omdat de lichten verzonken zijn.
Ik neem dus aan dat je toch een aantal meter VOOR het licht bevond toen hij rood werd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee hoor dat kan, ik heb het zelf ook meegemaakt en boete gekregen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze tijd, dat je geen boete krijgt, is eerder enkele tienden van een seconde.En vooral afhankelijk van de afstand van de meet lussen voor de stopstreep.
Hoi.
Het is heel simpel, als het verkeerslicht op oranje springt, en je kan redelijkerwijs niet meer op tijd stoppen, dan is het de bedoeling dat je doorrrijd. Dat is juist het hele idee van een oranje kleur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag was of ze daar een boete voor krijgt. Aan haar vraag kun je zien dat ze wel weet welke betekenis een oranje verkeerslicht heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oneens.
Aan haar vraag kan ik JUIST afleiden dat ze NIET weet wat oranje betekend.
Ik begrijp namelijk uit haar vraag en reacties dat ze denkt dat je ten alle tijden moet stoppen voor een oranje verkeerslicht, wat dus NIET waar is. Vandaar dat ik het even uitleg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, het gaat erom dat het licht ROOD was op het moment dat ze er doorheen reed. Ik ga er vanuit dat VS prima weet wat de bedoeling van een oranje licht is, en dat is dat je niet als een gek in de remmen gaat hangen wanneer dat niet kán, maar in principe moet het zó zijn afgesteld dat je altijd nog kúnt remmen vóór het licht uiteindelijk op rood springt. Dat is VS in dit geval niet gelukt, misschien juist wel omdát haar schrikreactie was om op de rem te trappen toen ze het oranje zag. Ze denkt niet dat ze een bekeuring krijgt omdat ze door een oranje licht is gereden, maar omdat ze door ROOD is gereden en er een - naar ik aanneem - roodlicht flitspaal stond.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"maar in principe moet het zó zijn afgesteld dat je altijd nog kúnt remmen vóór het licht uiteindelijk op rood springt." En hier ga je dus in de fout. Dit is een onmogelijke taak! Stel dat het licht oranje springt wanneer je op 1 meter afstand van het licht bevind?
Dus flauwekul wat je zegt.
Het moet zodanig afgesteld zijn dat je altijd op tijd kan stoppen voordat het licht op ROOD springt. Dan zeg je het goed.
Dus ook jij weet de betekenis niet van een oranje verkeerslicht.
Je kon dus zien dat het licht op rood sprong, wel,op de rem trapte maar toch doorreed tenminste dat begrijp ik? Dan zou ik toch wat geld apart houden, de kans is er dat de bekeuring in de bus valt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is geen vaste tijd dat een verkeerslicht op oranje blijft, voordat het op rood springt.
Hoeveel seconde het duurt vóór rood is afhankelijk van de weg. Het is ingesteld dat je, met in acht nemen van de maximum snelheid, voldoende tijd hebt om te stoppen.
De flitspalen gaan op gevaarlijke punten snel flitsen.
Ben je geflitst?
De flitser maakt 2 foto's. Stond je stil net achter de streep dan zul je geen bekeuring krijgen. De 2e foto geeft aan dat je niet meer reed.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je rijd neem ik aan niet met tachtig per uur richting stoplicht
Computoon
9 jaar geleden
Je had moeten stoppen. Geel is kruising vrijmaken maar er is geen vaste 'oranjetijd'. Hoe hoger de toegestane snelheid, hoe langer oranje (logisch, want met een hogere snelheid is de remtijd groter). Als je de stopstreep al gepasseerd was op het scheiden van oranje/rood kom je goed weg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@wimkees nee hoezo?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook als je na de streep tot stilstand komt kun je , bij flitsen, een bekeuring krijgen. Wel is de boete voor "niet stoppen voor stopstreep" aanzienlijk lager dan voor doorrijden door rood.
De tijd die het licht op oranje zou moeten staan is geregeld in de veiligheids voorschriften en inderdaad afhankelijk van de toegestane maximum snelheid. Bij een 80 weg behoort een licht tenminste 5 seconden oranje te staan, dit om gevaarlijke en onnodige noodstops tegen te gaan.