spanning van de auto -accu geeft 16+ aan , is dit te hoog ? , is dit schadelijk ? en wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
7.8K
Reddie
9 jaar geleden
Waarmee meet je dat?
De accuspanning is een chemische constante. Dus een accu van 12V kan niet zomaar 16V afgeven.
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik kan er met mijn verstand niet bij dat een accu zo’n hoge spanning zou laten meten. Normale waarden zitten tussen 12 en dik 12,5 ongeveer. Zie http://preppers.nl/forum/threads/6135-Accu-spanning-meten-en-uitlezen
Is dit misschien de spanning terwijl er een onjuist afgestelde lader op aangesloten is, of terwijl de motor draait en de accu flink aan het bijladen is (via een te hoog regelende spanningsregelaar)?
Dan nog vraag ik me af of die meter wel goed aangeeft, en wordt deze accu al een tijdje zonder problemen zo gebruikt? Nog een bron:
http://www.gs-ownersclub.tk/2012-06-20-07-49-44/tips.html?id=15:accu-lees-meer
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
accu is een jaartje oud , dynamo een maand of 5 - nieuw , dus niet gereviseerd. Heb hier zelf geen verstand van . Mijn lokale monteur sluit een meter aan op de accu terwijl de motor draaid , volgens zeggen alhier laad de accu alleen maar op als ie boven de 13 aangeeft , 13,2 is
normaal , nu heb ik momenten dat ik rijd en de accu niet word bijgeladen , maar ook momenten dat de accu dus overladen word . ( de ruitenwisser gaat dan ook veel sneller heen en weer.) woon in Costa Rica en rijd een Mitsubishi montero sport van 14 jaar oud.
alvast bedankt voor de tips en adviezen

Het beste antwoord

Deze spanning 16+ is veel te hoog en zeer zeker schadelijk voor alle attributen die zijn aangesloten. Door de te hoge spanning zal de stroomsterkte van de gebruikers ook toenemen. Dus het vermogen neemt toe en kan onherstelbare schade aanrichten aan al je stroomverbruikers in of om je auto.
Een normale oplaadspanning ligt tussen de 13,2 en 13,6 Volt.
Dit potentiaal verschil tussen dynamo en accu is nodig om de accu van 12 Volt op te kunnen laden.
Mijn advies is om je spanningsregelaar te (laten) vervangen en hier zeker niet mee door te blijven rijden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Vergeet nog te vermelden dat ik uit reactie op jouw vraag begrijp dat de spanning met draaiende motor is gemeten. Dan meet je dus de laadspanning en niet de actuele accuspanning.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dat kan nog.
Normaal zit het rond de 14,2 bij een goede accu, maar 16V zal niet schadelijk zijn.
Is het een nieuwe?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
mmm Ik denk er ietsje anders over