Waarom ratelt mijn auto als ik in de eerste versnelling een bocht neem?

Betreft een Peugeot 206.
Als ik in de eerste versnelling een bocht maak hoor ik een licht ratelend geluid maar ik weet niet waar het vandaan komt. Auto is er wel mee door de APK gekomen. Wat zou het kunnen zijn en is het duur om te vervangen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
1.8K
Ritsuka
9 jaar geleden
waarom zou je een bocht in de eerste versnelling nemen? dan doe je toch in de 2?

Het beste antwoord

Het geluid dat u heel goed beschrijft is bijna altijd afkomstig van de homokinetische kruiskoppelingen in de aandrijfassen. Die korte assen tussen versnellingsbak en voorwielen worden in korte bochten heel anders belast dan op rechte stukken, een beetje zoals iemand met wat oudere en stijve gewrichten die op een medische keuring zijn hoofd zover mogelijk alle kanten op moet bewegen. Dan hoor je ook weleens wat bijgeluiden (of je voelt dat je grenzen bereikt).
In zulke gevallen moeten de twee aandrijfassen compleet met de beweeglijke koppelingen in hun geheel vervangen worden.

Toegevoegd na 19 minuten:
Hier een link naar een vrij lang filmpje waarin iemand in het Engels uitlegt hoe zo’n aandrijfas er uitziet en hoe je nader kunt vaststellen dat-ie versleten is.
http://www.youtube.com/watch?v=IHPvy5q3Ew4

Kosten schat ik heel globaal op een driehonderd euro incl. arbeid.

Op de afbeelding is het de ronddraaiende stang met de zwarte rubberen mof over de eigenlijke "homokineet".
Plaatje bij antwoord
Bordensteker