Auto rijdt na overslag in cilinder spontaan weer op alle 6 ?

Hallo,
Op de snelweg ging mijn lampje van de motor branden en er was duidelijk te merken dat de motor op 4/5 cilinders liep ipv alle 6.
Gezien het midden in de nach was op de D.A. gewoon 700 km doorgereden. Bij t starten na een tankbeurt was t alsof ik in een tank zat. Schudden, herrie etc. Bij thuiskomst meteen naar de dealer. Verwachte het ergste, maar t was enkel een bougie!! Bij uitlezen was overslag op 5 en 6 geconstateerd. Weer vrolijk 100 km verder, weer lampje aan en WEER schudden, herrie, geen vermogen.... Verwachtte het ergste, motor inwendig kapot (zuiger etc). .....
Wat wil nou het grote mysterie, achteruit de parkeerplaats af, (weer) richting dealer, WEG! Motor loopt spontaan weer als een zonnetje!!! Ik snap hier niets van. Wat zou dit kunnen zijn ???

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
3.4K

Antwoorden (1)

Ook hallo.
Het antwoord op de hoofdvraag heeft u zelf al gegeven: het luidt namelijk “ja”.

D.A. is voor mij een drogisterijketen, met winkels op betrekkelijk korte onderlinge afstanden.
Heeft u echt 700 kilometer doorgereden op 4 of 5 cilinders of deed de motor het alleen maar af en toe niet normaal?

Als het motormanagement signaleert dat er overslag is op 5 en 6, en het was met één bougie verholpen, dan was die bougie kennelijk niet de schuldige. En dan is de storing dus vanzelf overgegaan.

Bougiekabel en verdeelkap (en in principe ook de bougie zelf) zijn de delen die overslaan van één of meer cilinders kunnen veroorzaken, waarbij het niet helemaal onmogelijk is dat het fenomeen ineens ook weer weg is. Bijvoorbeeld als er een kabel inwendig defect is of niet goed vast zit.

Als het verschijnsel ineens opgehouden is en de motor weer prima draait, dan hoeft u niet meteen het ergste te vrezen als dezelfde verschijnselen na 100 km weer terugkomen.

Maar wat het geweest kan zijn? Buiten de stroomvoorziening van de bougie zou je hoogstens aan een pareltje op de elektroden kunnen denken. Dat is eigenlijk iets uit de tijd van de loodhoudende benzine van vroeger. Heeft u ergens ver weg misschien loodhoudende benzine getankt? Lood in de benzine kan op een lekker hete bougie een zgn. ‘pareltje’ geven (een korreltje lood tussen de elektroden) en dan kan de hoogspanning ineens daarlangs naar de massa afvloeien. En een pareltje kán ook weleens ineens verdwijnen.
Ik hoop niet dat het smeltend zuigermateriaal was.
Bordensteker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste, Als eerst dank voor de uitgebreide reactie. Ik zal het nog specifieker uitzetten. Het begon met het schudden en slecht lopen van de motor. Heb toen ALLE bougies laten vervangen, ook al was de melding "overslag C4".
Dik 3000 km (2 weken) later, op de DA (= Deutsche Autobahn) bogon het euvel opnieuw. Gezien ik nergens terecht kon, ben ik, met tussenstops voor het tanken idd 700 km doorgereden. Ook niet te zuinig, gewoon op de cruise control 160. Mijn redenering toen; kapot is kapot ook bij 90km/h maar ik moet naar huis. Bij thuiskomst naar de dealer. Dit keer niet cilinder 4, maar dus overslag 5 en 6 (zelfde bank). Ook nu was het 1 bougie die kapot was, op C6. Geconstateerd dat deze was "dichtgeslagen" , wat dat ook mag betekenen. Met deze vervangende bougie 2 dagen gereden, geen problemen, tot er ineens dezelfde symptomen terugkwamen. Schudden, onregelmatig lopen etc. Dat was vandaag. Ik maakte mij klaar om de auto terug naar de dealer te rijden, maar moets nog boodschappen doen en iets ophalen. In deze tussentijd (denk 20 km) was na het achteruit rijden van een parkeerplaats het euvel verdwenen. Dus geen gebonk, geen getril etc. Zelfs na 2 keer goed op het gas getrapt te hebben (zonder belasting). Ra-ra ik weet het niet....
Bordensteker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie, maar het is voor mij nog steeds een mysterie.
Ik had al de vraag gesteld: “Heeft u echt 700 kilometer doorgereden op 4 of 5 cilinders of deed de motor het alleen maar af en toe niet normaal?” Daar komen nu nog twee vragen bij.
Ook ik weet niet wat ik moet begrijpen uit de mededeling dat een (nog vrij nieuwe) bougie is “dichtgeslagen”.
En ik kan er ook nog steeds niet bij dat je met één bougie vervangen het probleem van overslaan op 2 cilinders kunt oplossen. Door het vraagstuk even een paar dagen te laten rusten, is in elk geval duidelijk geworden dat het ook voor anderen niet duidelijk is wat er aan de hand is geweest.