Zijn er nadelen aan chiptuning?

Als er geen nadelen zijn, waarom worden de motoren door de fabrikant dan niet zo afgesteld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
34.7K

Het beste antwoord

Het lijkt haast te mooi om waar te zijn. Wanneer je je op internet wilt verdiepen in het fenomeen chiptuning, vind je hier nauwelijks negatieve berichten over. Chiptuning lijkt door een grote groep mensen te worden toegepast om hun lease-bak met maar 1 rood lettertje achterop van wat extra vermogen en koppel te voorzien. Maar is het wel allemaal goud dat blinkt?

Chiptuning is in een notendop het anders laten afstellen van je motormanagement, met als doel het vergroten van de efficiëntie, en dus de prestaties van je auto.
De voordelen lijken groot: voor een paar honderd euro kan je je auto in een middag 20%-30% qua vermogen opkietelen. Kan je dit geld niet ophoesten en wil je toch meer prestaties, dan is nagellakremover altijd nog een optie.
Volgens veel verhalen op internet van mensen die hun auto hebben laten ‘chippen’ daalt in veel gevallen het verbruik, stoot de auto niet meer schadelijke stoffen uit dan voorheen en de motor schijnt er ook niet harder van te slijten.
Als je dit leest komt waarschijnlijk meteen de vraag op: “Waarom halen de fabrikanten dan niet meer uit hun motoren als auto’s met een chipbehandeling al zo makkelijk te tunen zijn?”.
De belangrijkste reden die hier voor aangevoerd wordt is dat fabrikanten graag aan de conservatieve kant blijven om maar ruime marges te houden (de auto moet ook in extreem weer kunnen presteren), maar vooral omdat de brandstof in andere delen van de wereld (bijvoorbeeld Oost-Europa) van mindere kwaliteit is, en een gechip-tunede auto het dan misschien moeilijk krijgt. Reden te meer om het als inwoner van Nederland niet te laten (we hebben immers bovenop onze kwalitatief goede brandstof de laatste tijd ook nog eens V-Power-achtige producten gekregen, wat dan haast wel superbrandstof moet zijn…..)!
Toch las ik vandaag een duidelijke waarschuwing voor mensen die chiptuning overwegen. In dit artikel stond dat het op korte ritten nadelig is voor het verbruik omdat je motor rijker wordt afgesteld. In de stad schijnen bougies en zuurstofsensoren sneller kapot te gaan. De auto moet eerder naar de garage voor onderhoud en de koppelkromme schijnt vaak een stuk minder vloeiend te verlopen dan vóór chiptuning het geval was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een groot nadeel van chiptunen is dat de verzekering lastig kan beginnen te doen bij een ongeval dat je veroorzaakt hebt. Indien je niet gemeld hebt aan de verzekering dat je uw pk's verhoogd hebt, kunnen ze bij de controle na een ongeval controleren of er een nieuwe chip in zit. Is dat zo dan gaan ze niet willen betalen en vallen alle kosten op uw schouders. En als je het meldt dat er een chip in zit dan gaat uw verzekering weer naar boven. Dus tamelijk wat nadelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, maar zou dit niet alleen in België gelden waar de verzekeringspremie en wegenbelasting afhankelijk zijn van het motorvermogen?
Op de korte ritten kan het nadelig zijn voor het verbruik omdat je motor rijker wordt afgesteld. In de stad schijnen bougies en zuurstofsensoren sneller kapot te gaan. De auto moet eerder naar de garage voor onderhoud en de koppelkromme schijnt vaak een stuk minder vloeiend te verlopen dan vóór chiptuning het geval was.

Waarom passen de fabrikanten geen chiptuning standaard toe bij hun motoren?

e belangrijkste reden die hier voor aangevoerd wordt is dat fabrikanten graag aan de conservatieve kant blijven om maar ruime marges te houden (de auto moet ook in
extreem weer kunnen presteren), maar vooral omdat de brandstof in andere delen van de wereld (bijvoorbeeld Oost-Europa) van mindere kwaliteit is, en een gechip-tunede auto het dan misschien moeilijk krijgt.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Bij een goede chiptuner zijn er geen nadelen alleen voordelen op de manier die jij wenst. (vaak de keuze tussen pittiger, zuiniger of een combinatie)

Bij een slechte chiptuner kun je nadelen ondervinden omdat deze een principe aanhoudt wat de fabrikant ook doet.
Er wordt een standaard profiel opgemaakt die werkt op iedere zelfde type auto van dat bouwjaar. soms werkt dat niet optimaal.
Wanneer je voor de slechte tuning hetzelfde of bijna hetzelfde moet betaling als voor de goede tuning ben je in het nadeel omdat er meer bereikt had kunnen worden voor hetzelfde geld.

Een goede tuner kijkt per auto naar wat er gedaan moet en kan worden. Iedere auto is wel ongeveer hetzelfde maar heeft toch weer kleine verschillen.
De motor zal bij 2 dezelfde auto's wel dezelfde zijn maar niet 100% exact hetzelfde presteren. Een goede tuner speelt daarop in en gebruikt daarom waarde's exact voor jouw auto.

De fabrikant gebruikt veilige waardes voor over het hele bereik. hierdoor kan iedere auto dezelfde instelling krijgen en zal iedere auto gewoon goed werken.

gewoon goed betekent dus dat je een heel klein dipje kan hebben in de derde versnelling rond de 3650 toeren of zoiets. De chiptuner kan dit weer zo tunen dat het optrekken over het gehele toerenbereik gelijkmatig gaat en wat meer power uit de motor halen.

Er zijn overigens ook auto's waarvan bekent is dat de motor beter is dan waar hij voor gebruikt wordt. Deze zijn door de fabrikant ingesteld om niet beter te presteren als een bepaalde waarde zodat hij als goedkoper model verkocht kan worden. Een chiptuner kan deze waardes weer ongedaan maken en de volledige prestaties benutten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed en uitgebreid antwoord! +1
ja, de motor slijt sneller, en het kan veel duurder zijn qua brandstofverbruik. Bovendien heb je geen garantie meer van de fabriek. (dit geldt natuurlijk alleen bij nieuwe
auto's )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hogere slijtage en het hogere brandstofgebruik had ik nog niet eerder gehoord. Hoe komt dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik ook erg benieuwd naar.
Aangezien er veel onduidelijkheid is over chiptuning er nog geen sites zijn die hier goede info over geven heb ik een artikel over de nadelen van deze vorm van tuning geschreven:
"Niets is perfect natuurlijk, dus er moeten wel nadelen zitten aan het tunen, toch? Dit klopt. Er zitten wel degelijk wat nadelen aan chiptuning: Allereerst de fabeltjes uit de wereld helpen. Na het chippen stoot je auto over het algemeen niet meer schadelijke stoffen uit ook slijt je motor er niet harder van. Wat wel een nadeel schijnt te zijn van chiptuning is dat bij een gechip-tunede auto in de stad bougies en zuurstofsensoren vaker moeten worden vervangen. Ook is het verminderde brandstofverbruik niet merkbaar als je je rijstijl aanzienlijk veranderd na de tuning."