Iedere dag moet ik over een weg waarvan ik niet goed weet hoe ik daar het beste overheen kan rijden..

Ik leg het uit: het is een lange rechte weg, niet al te breed met aan beide zijden bomen op ongeveer 1,5 mtr van elkaar af.. de weg is gelegd met zgn. kinderkopjes, van die gladde, ronde grijze stenen en aan beide kanten is een strook gelegd met rode kleine, platte straatsteentjes..waarom dat is gedaan is me een raadsel want voor fietsers is het niet, die fietsen op een apart pad aan de andere kant van de bomen.. ik moet nu steeds kiezen: rijd ik met alle 4 de wielen over de gladde, hobbelige kinderkopjes of kies ik voor 2 wielen over de rode strook en 2 wielen over de kinderkopjes? Misschien een rare vraag maar ik heb het idee dat het voor de slijtage aan de auto het nodige kan uitmaken en voor mijn veiligheid ook.. ik vind het allebei niks maar als jij er moest rijden wat lijkt jou dan wijsheid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.2K

Het beste antwoord

Klinkt als een weggetje in de Brabantse Kempen. In de buurt van de acht zaligheden liggen ze er nog en zullen ze ook niet gemakkelijk verdwijnen omdat ze in het landschap horen zoals die dorpjes er ook liggen.
Het zijn niet de meest comfortabele weggetjes, want nat is glad. De rode klinkerstrook is er ooit gekomen omdat vroeger er alleen kasseien lagen, maar de auto's steeds breder werden en het verkeer intensiever. Zo kwam er ook een duidelijke afscheiding voor het langzame verkeer.
Omdat deze weggetjes erg gevaarlijk werden voor het langzame verkeer hebben ze er in de meeste gevallen aparte fietspaden langs gelegd.
Om op de rijstijl te komen: Het is veiliger met een moderne auto om hetzelfde wegdek onder alle wielen te hebben, zeker als je een noodstop zou moeten maken.
Het hobbelige moet je maar voor lief nemen, het is hoe dan ook beter dan om op asfalt in de file te moeten staan.
........en de auto's zitten tegenwoordig zo in elkaar dat je niet gemakkelijk iets verliest door lostrillen (wat vroeger wel anders was)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit vind ik een mooie complete reactie. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal ok! En ja het is de weg van Casteren naar Hoogeloon.. goed bedacht!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik heb in Bladel gewoond en ben ooit in een ver verleden eens hardhandig in aanraking gekomen met zo'n boom op zo'n weggetje (tussen Hulsel en Bladel), draag er nog steeds zichtbaar vele littekens van mee en die blijven je nog dagelijks aan die weggetjes herinneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ojee.. ik weet waar je bedoelt... dan begrijp je inderdaad heel goed waarom ik zo'n moeite heb met die weg.. kan over de Hogt rijden want moet naar airport maar je weet hoe het daar is elke dag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me duidelijk waarom toch?
:-)

Andere antwoorden (4)

hangt ervanaf hoe ver je moet:

- niet ver: fiets op de rode strook, het is ook nog eens gezond.

- wel ver: auto rijden (op de kinderkopjes natuurlijk) het is misschien niet zo goed voor de banden maar je bent op tijd (waar je ook naartoe moet), ook kun je een petitie indienen bij de gemeente raad (ofzo iets) om de weg te laten asfalteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rode strook is niet voor fietsers....
Waarschijnlijk zijn de rode straatsteentjes bedoeld als 'fietssuggestiestrook'. Wat ik zou doen op zo'n weg: midden op de weg rijden met een gematigde snelheid (als het buiten de bebouwde kom is, zonder speciale snelheidsbeperking, nog steeds maximaal 60). Dat geeft net wat meer stuurcontrole dan scheef rijden.

Komt er een tegenligger aan, dan maak ik wat ruimte door wel even de fietssuggestiestrook op te rijden, terwijl ik afrem zoveel als nodig om die beweging gecontroleerd uit te voeren. Rijden daar net fietsers, dan blijf ik daar achter tot de tegenligger voorbij is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie nu pas dat het geen fietssuggestiestrook kan zijn omdat fietsers een aparte weg hebben. Dan zijn die stroken waarschijnlijk bedoeld om de weg smaller te laten lijken zodat je langzamer rijdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou persoonlijk kiezen voor 50/50 om meer grip op de weg te hebben in geval van remmen. Pas in tweede instantie zou ik denken aan slijtage, maar ja, als je dezelfde weg terug neemt en je doet weer 50/50 rijden slijten ze in ieder geval gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"als je dezelfde weg terug neemt en je doet weer 50/50 rijden slijten ze in ieder geval gelijk" Huh?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je heb gelijk hahaha,, echt vrouwenlogica sorry;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hihi, rij jij op de terugweg dan niet achteruit en links?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm.. ik snap wel wat je bedoelt hoor!
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies, bedacht ik ook later , terwijl het zo logisch leek ..hm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@congoleo , ja doe het maar niet :)
Kun je van veraf al inschatten of je plotseling hard zult moeten remmen? Inclusief opduikende honden, zwijnen of ander wild.

Normaal gesproken is het het meest comfortabel als je rechterwielen op de rode stenen rijden. Maar, zoals je al schrijft, daar heb je meer grip dan op de kasseien. Dus als je plotseling remt, heb je goede kans dat je rechts wel remt (goede grip), terwijl je links slipt.

De linkerkant van de auto zal dan op volle snelheid doorgaan, terwijl de rechterkant remt. Gevolg: je duikt ongecontroleerd de berm in - en daar staan bomen.

Voor de veiligheid kun je dus het beste zo rijden dat alle wielen dezelfde ondergrond hebben.

Kan dat even niet omdat er bijvoorbeeld een brede vrachtwagen aankomt: EERST remmen en DAN pas naar rechts sturen.

Of naar rechts sturen zonder te remmen, maar dan alleen als je zeker weet dat je ook daarna niet zult hoeven remmen.

Eerst remmen en dan uitwijken is veruit het veiligste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie reakties bij bovenstaand antwoord