Waarom is er verschil tussen de plaats van de achteruitversnelling?

Bij sommige auto's is de achteruitversnelling links naast de eerste versnelling te vinden, bij anderen weer rechts naast de vierde versnelling. Waarom bestaat dit verschil?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bij het ontwerp van de Citroën 2CV (de Lelijke Eend) had de constructeur zich gerealiseerd dat het aantal schakelingen tussen de tweede en de derde versnelling groter was dan elk van de andere overgangen. Daarom zijn bij de Eend de 2 en 3 tegenover elkaar geplaatst. De plaatsing van de 1 en de achteruit (ARrière) daarnaast vloeit daar logisch uit voort*, en de 4 was als overdrive (S voor Surmultipliée) met een aparte beweging rechtstreeks bereikbaar vanuit de 3 (zie afbeelding van het "dashboard"). Dit was in 1957 het hele instrumentenbord van de Eend: enkel een ampèremetertje; de snelheidsmeter zat apart linksonder de voorruit gecombineerd met de aandrijving van de ruitenwissertjes, en brandstof meten deed je met een peilstok. * De bij Nekaf in licentie gebouwde Nederlandse Jeeps uit de jaren zestig hadden hetzelfde patroon, maar dan zonder de overdrive. Door de opkomst van vijfversnellingsbakken is een dergelijk patroon met een 4 en een 5 daar tegenover weer heel gebruikelijk. Toegevoegd na 2 minuten: In België is de bijnaam van de 2CV de "Geit".

Iedere fabrikant is geheel vrij in de inrichting van de auto. Dat geldt ook voor het model, de accessoires, de vorm van de verlichting, de knippersnelheid van de clignoteur, etc, etc. En er is niet echt een dwingende reden om hem op dezelfde plaats te zetten als een andere fabrikant.

Omdat de plaats van "de achteruit" niet verplicht is vastgelegd. In tegenstelling tot bijv. het gaspedaal. Dat zit in alle auto's rechts. Ook in Engelse. Zo vinden we ook in alle auto's het rempedaal in het midden. (Of, bij automaten: links).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100