Mag een autohandelaar een volledig gedane verkoop van een auto terugdraaien na een week?

Ik heb een auto gekocht van een handelaar. Daarbij heb ik mijn oude auto ingeruild.
Nu komt die handelaar aan de deur(!) om te zeggen dat mijn auto niet deugt omdat de teller 100.000 kilometer terug zou zijn gedraaid, waarvan ik niks wist.
Nu wil de handelaar extra geld van mij omdat de auto dus meer kilometers heeft. Hij dreigt zelfs met de hele deal terug te draaien als er geen extra geld van mijn kant komt.
Daarbij komt zelfs nog dat als ik mijn oude auto terug zou nemen ik extra geld bij moet leggen omdat de handelaar er al een aantal dingen in gedaan zou hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
De handelaar zegt ook dat zijn vader agent is en hij een rechtzaak voor oplichting aan wil spannen mochten we er niet uitkomen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
3.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat voor bewijs heeft de handelaar dat je oude auto 100.000 km. meer heeft gelopen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als koper van de inruilauto heeft de autohandelaar een onderzoekplicht! Als hij daar niet aan voldaan heeft, is het risico voor hem. Koop is koop. Miskoop is pech.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet in trappen gewoon niks van aantrekken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet bang laten maken,het zijn meestal de louche autohandelaren die zoiets proberen.
Dat zijn vader agent is,heeft er niets mee te maken en is alleen een probeersel om jou over de streep te trekken zodat je gaat betalen. Als hij je weer lastig valt dan kun je zeggen dat als hij je niet met rust laat,jezelf ook stappen zal ondernemen.

Het beste antwoord

Vrijwel zeker is er niet echt sprake van "ruil", maar heb jij je auto verkocht en een andere gekocht. Bij "koop" neemt de ene partij een leveringsverplichting op zich en de andere een betalingsverplichting. Ik hoop dat je een deugdelijk contract hebt van de verkoop van je oude auto.

De handelaar is de deskundige en had de auto kunnen onderzoeken of een voorbehoud kunnen maken, juist als ervaren deskundige in die branche had hij van de kilometerstand een voorbehoud kunnen maken.

Waar hij mee komt, die 100-duizend kilometers, is zijn verhaal, en hij moet dat dan maar bewijzen. Lijkt mij erg moeilijk. Hij wil op de deal terugkomen, dan geldt wat daar over in het contract staat en anders wat er wettelijk over geregeld is.
>>> Ik zou langsgaan bij een rechtswinkel of Juridisch Loket (is ook gratis).
Zijn eis van extra geld lijkt mij niet houdbaar, ook weer gebaseerd op bovenstaande.

Dan jouw gekochte auto. Als die twee verkopen niet in het contract aan elkaar verbonden zijn staan ze los van elkaar. Ik neem aan dat jij voor die auto betaald hebt en hij heeft geleverd, dan is de kous af, tenzij er nog iets van garantie is (wat ik niet verwacht) en je een gebrek claimt onder die garantie.

Om je vraag te beantwoorden: Ik denk dus van niet, tenzij er duidelijke voorbehouden gemaakt zijn in het contract en hij zich daar op kan beroepen. Dan moet hij dus dat van die km terugdraaien kunnen bewijzen.

Dat hij aan die auto geknutseld heeft, is zijn probleem. Hij kan heel goed zelf die km-stand hebben teruggedraaid omdat hij om een andere reden van die auto af wil.

Dat verhaal van die vader die agent is, is helemaal uit de duim gezogen. Een agent die zich daar voor zou laten gebruiken, vader van de handelaar of niet, loopt grote kans zelf de fout in te gaan omdat hij niet familiezaken met zijn werk mag vermengen. Die handelaar zou gewoon naar de politie moeten gaan en niet naar zijn vader. Mocht die vader/agent zich er toch mee gaan bemoeien dan zou ik daar een klacht over indienen.

Laat je niet intimideren en maak goede aantekeningen van wat er gebeurt/gebeurd is. Schrijf nadat je rechtshulp hebt gesproken, met hun hulp, desnoods een aangetekende brief naar de handelaar en wijs alle klachten af.

Hopelijk voor jou is hij mij de Bovag of zo aangesloten en informeer daar naar deze handelaar. Als hij er lid van is, kan je ook daar een klacht indienen.

Success en rij voorzichtig!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe kan de handelaar nu de kilometerstand hebben teruggedraaid? Dat vind ik een hele vreemde opmerking. De vraagsteller WEET toch met hoeveel de auto is verkocht? Verder bestaat er toch zoiets als de http://www.autopas.nl/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Top dankuwel

Andere antwoorden (2)

Altijd moeilijk met die autohandelaren. Geen merkendealer zeker? Hij heeft als deskundige destijds een deal met jou gesloten en die moet hij nakomen. Dan had hij destijds beter moeten opletten. En een dreigement van een rechtszaak is meestal ook alleen maar een dreigement. Als deze zaak al voor de rechter zou komen, dan zal de rechter jou als leek in het gelijk stellen.
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, die rechtszaak wint lisej89
Nou daar ben ik nog niet zo zeker van. Als het andersom was geweest had de handelaar ook zn verantwoording moeten nemen en dit is precies het zelfde alleen zijn de rollen omgedraaid. Ik zou toch juridische hulp inschakelen