Is het verplicht om een reserve wiel te krijgen wanneer je een auto koopt van 2008?

Mijn zoon heeft laatst een auto gekocht maar hij kreeg er geen reserve wiel bij. Mag dit? Heeft mijn zoon recht op een reserve wiel? En zo wel, wat kunnen wij eraan doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een nieuwe auto en er zit er niet een bij !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sowieso slaat de vraag nergens op. Het is verplicht met 4 banden te rijden met een vierwielsauto. Je mag echter zo een autoverkopen met 3 banden.
Computoon
9 jaar geleden
Dat lijkt me nu ook niet het geval. Iemand die een auto koopt (geen sloopauto maar een om gewoon in te rijden) mag ervanuitgaan dat alle wielen waarop de auto rijdt banden hebben. Net als dat de auto een motor heeft en een accu. Die horen bij het totaalpoduct 'auto .
Computoon
9 jaar geleden
De conformiteitseis dus, uit BW 7:17 Artikel 17 1

De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden. 2

Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien. 3

Een andere zaak dan is overeengekomen, of een zaak van een andere soort, beantwoordt evenmin aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt indien het afgeleverde in getal, maat of gewicht van het overeengekomene afwijkt. 4

Is aan de koper een monster of model getoond of verstrekt, dan moet de zaak daarmede overeenstemmen, tenzij het slechts bij wijze van aanduiding werd verstrekt zonder dat de zaak daaraan behoefde te beantwoorden. 5

De koper kan zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer hem dit ten tijde van het sluiten van de overeenkomst bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn. Ook kan de koper zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer dit te wijten is aan gebreken of ongeschiktheid van grondstoffen afkomstig van de koper, tenzij de verkoper hem voor deze gebreken of ongeschiktheid had moeten waarschuwen. 6

Bij koop van een onroerende zaak wordt vermelding van de oppervlakte vermoed slechts als aanduiding bedoeld te zijn, zonder dat de zaak daaraan behoeft te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah, ok ja goed argument, de vrager vraagt ook of het erbij hoort, niet of het verplicht is en er daarom bij moet zitten. Maar of het dus een verplicht deel is van de koop. Ik ga mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een Fiat Punto van2012. Met origineel reservewiel, geen thuiskomer! Ga nu naar de sloop, vraag een origineel wiel in de juiste maat . Het probleem is opgelost

Antwoorden (1)

In Nederland is een reservewiel niet verplicht.
Computoon