Mag je als je inhaalt (op een weg met tegenliggers) wel de maximale snelheid overschrijden, gedurende de inhaalmanoeuvre?

Je moet toch zo kort mogelijk op de baan van de tegenligger blijven! Ik durf vaak bij een snelheidsradar niet in te halen uit angst voor een boete.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
10.3K

Het beste antwoord

Ha, die View2009;

Dat mag niet; in de wegenverkeerswet worden geen uitzonderingen gemaakt op de maximum snelheid, dus ook niet voor inhalen. Maar als je niet vlot genoeg inhaalt zou je in theorie weer een prent kunnen krijgen volgens artikel 5 (nodeloos gevaarzetting), dus je zit eigenlijk altijd fout.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee dat mag absoluut niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad niet inhalen dus bij een radar, als daarbij de kans bestaat dat je de max. snelheid gaat overschrijden.
Nee, maximum snelheid blijft maximum snelheid. Wat wordt bedoeld met zo kort mogelijk op de baan van de tegenligger blijven, is zsm met in achtneming van de max snelheid inhalen (dus niet met 30 km per uur waar je 80 mag).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is volgens mij per definitie niet de bedoeling dat je de maximum snelheid overschreidt. Vandaar die duiding.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mijn rij-instructeur mag dat. Heb dat namelijk een keer gehad, en ik mocht gewoon 90 tot 100 gaan rijden. Ik denk alleen dat een flitspaal niet ziet dat je aan het inhalen bent, en je dus wel flitst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, volgens de wet mag dat niet. Als jij de max snelheid moet overschrijden om in te halen, had je niet mogen inhalen, simple as that.

Vergeet niet dat de max snelheid door velen onterecht als minimum snelheid wordt gezien. Dan rij je bij het minste geringste al te hard, en dan wordt er geklaagd dat er bekeuringen vallen.

Vergelijk het met je baas, die je minder dan het minimum loon betaald, en dat verdedigt met: het is maar een paar euro per uur onder het minimum, dus niet zeuren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het mag niet maar wordt vaak wel door de vingers gezien. Daarom wordt er ook steeds vaker gebruik gemaakt van het meten van gemiddelde snelheden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hoeft helemaal niet in te halen als je voorligger de max. snelheid rijdt.
En je hoeft helemaal niet zo hard, vooral niet op een weg met tegenliggers1
Maar waar bemoei ik me mee!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik merk dat als ik op de snelweg 120 rijd, dat ik net zo snel als de meeste zal rijden. Nu is het alleen dat mijn teller niet klopt (zit een verschil in van 10 km/h) dus dat betekent dat de meeste dan 110 rijden, net als ik. Dan mag je wel de km-teller overschrijden ga je er als nog voorbij en zal je geen bekeuring krijgen. Aangezien dat de teller niet verplicht is om te eiken bij elke apk zal dit wel voor meerdere auto's gelden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je inhaalt mag je ook niet te hard rijden. dus verstandig dat je dat niet doet bij een snelheidsradar in de buurt