Hoe weet ik of mijn airco goed werkt?

Is er een manier om te controleren of mijn airco goed genoeg werkt? Hij doet het wel, maar ik weet niet of dit ook is zoals hij hoort te functioneren...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
11K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar twijfel je precies aan? Koelt hij onvoldoende? Blaast hij te fel? Kan je hem niet goed instellen? Welk merk?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het echt heel heet is heb ik het idee dat hij niet genoeg koelt. Als het gewoon warm is, dan wel. Ik zie geen temperatuur van mijn auto en kan het ook niet instellen op een bepaald graden, alleen een blauw/rode balk.
Ik heb een Toyota Aygo, merk airco weet ik niet, zat er al in gebouwd en is denk ik standaard voor die auto's.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn Aygo komt uit 2005, weet niet of dat ook betrekking heeft tot type airco...

Het beste antwoord

Stop een thermometer in het ventilatierooster waar de koude lucht uit komt. (M.a.w. meet direct de lucht die uit de airco komt)

Wanneer deze lucht onder de12 graden komt, dan functioneert de airco over het algemeen naar behoren.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De lucht die uit mijn ventilatierooster komt, komt volgens mij wel onder de 12 graden. Die is echt heel koud, dat is ook hetzelfde als de airco uit is, alleen lijkt de kou soms iets beter te hangen als ik de airco aanzet.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Het meten op deze manier werkt natuurlijk alleen in de zomer, als de buitenlucht ruim boven de 12 graden is.
Zonder aico zal de lucht niet veel koeler dan de buitenlucht zijn. Pas wel opdat je wind niet verwart met temperatuur. Door de wind licht de GEVOELStemperatuur lager, maar dat heeft meer met verdampend zweet te maken. Gebruik dus een thermometer !

Andere antwoorden (2)

Een auto airco verliest tot 10% van de capaciteit per jaar. Ondanks dat het een gesloten systeem is, ontsnapt er koelmiddel. Je kunt je systeem laten bijvullen voor ongeveer 40 euro waarbij ze de boel opnieuw onder druk zetten. Controleren kun je het niet, tenzij je het vergelijkt met een Aygo of gelijksoortige auto (is er ook als Citroen c1) uit 2013. De aygo is onlangs vervangen door een nieuw model, dus lastiger vergelijken met een 2014 model.

Laat ook gelijk de airco verdamper ontsmetten. Door de damp krijg je bacteriegroei en dat kan je ruiken in het interieur.
paulus811
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar kan ik zoiets laten doen?
paulus811
9 jaar geleden
Voorzover ik weet biedt bijvoorbeeld kwikfit deze service aan. Euromaster bandenservice doet het ook. Google even op 'auto airco bijvullen' en zoek iets bij jou in de buurt (ik weet niet waar je woont namelijk), maar een kwikfit zit door heel Nederland.
Een simpele controle om te zien of de airco sowieso al werkt is even luisteren onder de motorkap. Zodra je de airco op zet hoor je een klik en daalt het stationaire toerental van de motor even. Dit omdat de compressor dan meedraait.
Hoor je de klik niet dan draait de compressor waarschijnlijk niet mee omdat er bv te weinig gas in het systeem zit.
De andere controle is al eerder aangehaald : gewoon thermometer in ventilatie rooster steken (alleen als het buiten warmer is dan 10 gr) Moet dan ongeveer 7 graden Celcius aangeven.