Is het mogelijk een dynamo aan te sluiten bij autowielen?

Een soort dynamo bij de wielen, die zorgt voor elektriciteit in de auto..

Toegevoegd na 17 minuten:
En waarom hebben auto's dit dan niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
2K

Het beste antwoord

Op de 1e plaats: waarom zou je dat willen? Denk je aan hetzelfde principe als een fietsdynamo? In auto's is de dynamo (eigenlijk alternator) direct gekoppeld aan de motor, wat veel effectiever is, zowel wat betreft energiegebruik als storingsgevoeligheid. Ook is deze constructie eenvoudiger, dus goedkoper.

Toch bestaan er auto's met een soort dynamo bij de wielen. We hebben het dan over elektrische "in wheel" motors. Deze motors drijven de auto aan, maar bij remmen gebeurt het omgekeerde: de wielen drijven dan de elektromotor aan, die dan als een soort dynamo gaat werken en stroom terug voert naar de accu's om energie terug te winnen. Dit heet regeneratief remmen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zeer veel elektriciteit is nodig voor het starten. Dan kom je niet ver met een dynamo bij de wielen. Ook zou de verlichting sterker en zwakker gaan branden afhankelijk van de snelheid.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een auto heeft wel een dynamo, die laadt de accu op.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Zeer veel elektriciteit is nodig voor het starten. Dan kom je niet ver met een dynamo bij de wielen." Die vat ik even niet. Wat maakt de positie van de dynamo uit bij het starten van een auto, het is toch de accu die de stroom levert op dat moment. Of heeft de dynamo ook een functie in de start?
Computoon
9 jaar geleden
Ik heb de vraag anders opgevat namelijk: een dynamo i.p.v. een accu in de elektriciteitsvoorziening van een auto, zoals bij een fiets (in ieder geval 'vroeger').
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah op die manier. Tja de vraag is ook erg verwarrend, ik ben er ook nog niet uit wat de vrager voor ogen heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan moet dus niet alleen de motor draaien, maar ook de wielen. Je kan je apparaat wat veel stroom vraagt dan alleen laten draaien als je op snelheid bent (en je zal een heel systeem erop moeten zetten zodat deze stroom niet piekt etc.). Kom je voor een stoplicht te staan, zal de wieldynamo niks meer leveren. Wat je beter kan doen als je meer stroom in je auto wil, is een grotere zwaardere accu installeren, of een tweede accu(met een schakelsysteem). Wellicht dat je daarvoor een zwaardere dynamo aan de motor moet hangen. Dus
-er zit al een dynamo in de auto(anders komt je accu nooit meer vol)
-een wieldynamo heeft alleen maar nadelen (stilstand=over en uit)
-een tweede/zwaardere accu is waarschijnlijk de oplossing voor het probleem dat je je voorstelt. Deze kan ook gewoon bij wielen stil en motor uit nog een tijdlang je zware apparaat van stroom voorzien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vooral bij campers wordt wel gebruik gemaakt van 2 accu's. Een voor de start, een andere voor het verbruik als je niet op een plaats staat waar (camping)stroom voor handen is. Als je het dan juist schakelt(en een knopje omzet) kan je geloof ik zorgen dat de startaccu niet leeg gaat, alleen de verbruiksaccu.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
#Computoon
Of een dynamo nou bij de wielen zou zitten of bij de motor maakt niet uit, tenminste ik ga er van uit dat je in beide gevallen een dynamo met hetzelfde vermogen zou kiezen. En als je de 2 goed wilt vergelijken, zou je dus ook dezelfde regeltechniek op de 2 mogelijkheden moeten toepassen. Bij een dynamo op de motor heb je door die regeltechniek even sterke verlichting of je motor nu stationair draait of op volle snelheid. En als de motor af staat produceer je geen stroom, dus ook dat is hetzelfde als bij een dynamo op de wielen. #MrTomaat
Zowel een motordynamo als een wieldynamo tegelijkertijd heeft geen zin, immers de energie voor de wieldynamo wordt ook geleverd door de motor. Want het wiel zal wat zwaarder gaan lopen door een wieldynamo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Thinker "Want het wiel zal wat zwaarder gaan lopen door een wieldynamo." Dus krijg je toch meer energie? Je zou ook een zwaardere motordynamo erop kunnen gooien ipv twee dynamo's (motor/motor motor/wiel). Je zal dan in alle gevallen meer benzine per kilometer verbruiken lijkt me en meer stroom opwekken. Anders moet je even een rekenvoorbeeld geven waarom 1+1 geen 2 is. (zeg niet dat je dat niet kan, rekenen met stroom is niet mijn sterkste punt). Hoe meer je alles verzwaart met dynamo's hoe meer energie je krijgt, des te sneller zit je accu vol, des te harder kan je hem leeg trekken. (verbeter me waar ik fout zit). Maar mijn punt is vooral dat een wieldynamo alleen maar nadelen heeft. Een zwaardere accu, wellicht met een zwaardere dynamo lijkt me zinvoller. Dat lijkt me de gedachte van ons alle drie. Waarom zou je een wieldynamo doen als je al een "motordynamo" hebt. .