Wat is het verschil met een 1.2 auto met 120 pk en een 2.2 auto met 120 pk?

120 PK maakt hen toch even snel? Waarom zou iemand dan een 2.2 ofzo kopen , aangezien die meer kosten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
29K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tegenwoordig noemen ze dat downsizing. Een kleinere motor met evenveel of meer pk's. De nieuwe Opel Corsa die eind dit jaar gaat komen krijgt dezelfde downsizing. Je hoeft dan geen grotere motor te nemen die vaak duurder is en vaak meer verbruikt. Jouw vraag meenemende, 120 pk blijft 120 pk, dus zullen ze even hard gaan. Een kleinere motor zou ook schoner moeten zijn. Het gaat dus om de randvoorwaarden en niet de prestaties an sich.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
pk staat los van snelheid....

Het beste antwoord

Het verschil is, zoals eerder genoemd, het verschil in grootte van de motor. Tegenwoordig is men in staat om uit kleinere motoren, meer vermogen te halen. Gelijk aantal pk's staat daarmee niet per definitie gelijk aan topsnelheid.

Hoewel twee auto's met verschillende motoren een gelijk aantak pk's (vermogen) hebben, kunnen deze op andere prestatieindicatoren wel verschillen, zoals koppel (Nm). Dus verschillen in die prestaties kunnen voor iemand een motivatie zijn om voor een grotere motor te kiezen, ondanks dat het meer kost.

Zie de bijgevoegde link voor uitleg.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

1.2 en 2.2 geven aan hoe groot de motor is die in de auto zit. De motor kan dus 120pk zijn en heeft dan een cilinder inhoud van 1liter. Die heeft dan meer pk per cc. En is dus efficiënter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat niet alleen om die 120 pk., maar ook bij welk toerental hij dit vermogen levert.
Verder levert een 2.2 liter motor naar alle waarschijnlijkheid een veel hoger koppel , en koppel is trekkracht. Zo zal de 2.2 liter motor veel minder moeite hebben met een aanhanger.
jc54