Het kan in geval van hybride systemen die ook een brandstofmotor hebben maar met alleen een elektromotor is het niet zinnig.
Brandstof motoren werken het meest efficient binnen een beperkt aantal toeren ivm verbranding, reactie snelheid ed. Elektromotoren hebben hier geen last van. Pomp er meer energie in en ze gaan harder draaien. Je kan wel versnellingen maken zodat de motor een redelijk contant aantal toeren draait en de wielen harder gaan maar voor het rendement van de motor maakt dit niks uit. Je bereikt er voornamelijk mee dat de elektronische delen sneller door branden en dat de extra mechanische onderdelen kapot kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Meestal niet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens onderstaande website heeft een elektrische auto geen versnellingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Firefox;

Het Nederlandse bedrijf ECE bouwt de Lotus Elise om tot een electrische auto en gebruikt daarbij de originele transmissie maar blokkeert daarbij de vijfde versnelling om redenen van veiligheid. Maar het blijft dus een electrocar met echte versnellingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zie hier het pookje van de Prius, alleen D,R, en N
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In elektrische en hybride wagens is een continue variable transmissie. dat betekent een oneindig aantal versnellingen die naadlos verlopen.Je hoort het niet. (Lexus RX 400hybride)