Waarom is een auto aan de onderkant niet dicht?

Hier lijkt me een behoorlijk aerodynamisch effect mee te bereiken mede dmv wind circulatie te verminderen en zo mogelijk ook de ligging te verbeteren door vinnen of sleuven. Zo wordt ook voorkomen dat onderdelen onder de auto gaan roesten en bij reparaties lijkt me de onderkant ook simpel te verwijderen. De afvoer van warmte van onderdelen lijkt me miniem via de onderkant.

9 jaar geleden
in: Auto's
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Los van dat het soms deels ook wel gebeurd (onder motorblok) zal er materiaal en kosten aan verbonden zijn (prijs auto hoger).

Antwoorden (1)

De meeste lucht wordt bij een moderne auto via de voorspoiler afgevoerd om de aerodynamica te verbeteren. Maar er is zeker een hoeveelheid lucht nodig onderaan de wagen. Afkoeling van verschillende delen zoals oliecarters, uitlaat, remmen, etc.
Als de wagen helemaal dicht zou zijn krijg je hiermee dus problemen.
Race-auto's kunnen soms wel "dicht" zijn onderaan, maar die vangen dan de koellucht via b.v. de zijflanken of inlaten op de motorkap -naar radiators of remmen-
Voor een alledaagse auto niet erg praktisch.
Bekijk eens de wagens (Lp1) van de 24-u van Le Mans