Wat is het nut van bougies met meerdere polen?

Bougies worden wel is met 2 of zelfs 4 polen uitgevoerd.
Wat is het nut daarvan? Want een bougie met 1 pool doet toch ook het vonkwerk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
19.3K

Het beste antwoord

De theorie hierachter is om de levensduur van de bougie te verlengen. De vonk zou over meerdere elektrodes worden verdeeld. Mijn persoonlijke mening is dat het geen zoden aan de dijk zet omdat de vonk de kortste weg zoekt en uiteindelijk maar twee electroden gebruikt worden. T.w. de kern- en een massa elektrode met de kortste elektrode afstand.

http://www.ngk.de/nl/producten-technologieen/bougies/bougie-technologieen/bougies-met-meer-massa-elektroden/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De electroden van een bougie slijten langzaam weg tijdens gebruik. Die slijtage treedt op één klein gebiedje (het overslag-traject van de meeste vonken) op.
Door meer massa-electroden aan te brengen wordt dit soort slijtage over het grotere oppervlak van meerdere punten verdeeld. Want de vonk kiest steeds de kortste overslagroute, en zodra de electroden-oppervlakken van één overslagpad iets uitgesleten zijn, gaat de vonk een andere oversteek kiezen zodat de “vonk-aanhechtplaatsen” daar ook af gaan slijten. Uiteindelijk slijten alle overslagroutes even hard weg, en dat is dus minder snel dan bij een bougie met één overslagroute.
Voor sommige toepassingen is dit voordeel groter dan de nadelen, zoals bijvoorbeeld slechtere voortplanting van het vlamfront.
Bordensteker