Wat gebeurt er als je auto niet helemaal goedgekeurd wordt bij de APK-keuring?

Als je het wil laten repareren bij een andere garage dan waar de APK-keuring plaatsvond, mag je dan naar die andere garage rijden? En is dat afhankelijk van hoe ver weg die andere garage is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
1.2K
Bordensteker
9 jaar geleden
Zie ook: http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/autos/tussentijdse-apk-uitvoeren.514650

Antwoorden (2)

Je laat de auto keuren voordat de vorige APK goedkeuring afloopt.
Je mag dus gewoon met die auto op de openbare weg rijden tenzij er gebreken zijn die gevaar opleveren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had denk ik al een plus gegeven voor het antwoord van koosknip, maar ik kom er op terug. Want: zijn woordkeus is niet van toepassing in de omstandigheden die de vraagsteller hier noemt. De oude keuring zou nog geldig geweest zijn, maar de recentere afkeur maakt daar een einde aan, en de auto mag niet meer rijden. De woorden "tenzij er gebreken zijn die gevaar opleveren" in het antwoord van koosknip zijn in de ogen van de wetgever nu van toepassing, en de auto is daarom niet langer verkeerswaardig.

Gekeurd is gekeurd, en afgekeurd is afgekeurd.

De APK is altijd een momentopname, maar een tussentijdse afkeuring maakt per onmiddellijk een einde aan de anders nog langer doorlopende geldigheidsperiode van één jaar na de vorige momentopname (vorige APK).

Een tussentijdse afkeuring betekent automatisch dat de auto voor de wet nú onveilig is, en de normale tijd van een jaar dat u op basis van de vorige APK geacht werd met eenveilige auto te rijden, komt _meteen_ te vervallen. De afkeuring wordt meteen doorgegeven aan de Rijksdienst voor Wegverkeer, en in de omstandigheden die de vraagsteller noemt ben je dan dus per definitie strafbaar, en mogelijk verzekeringstechnisch ongedekt.

Het zou kunnen gaan om slechts een versleten ruitenwisserblad, waarvoor je een week eerder al een nieuw gekocht had bij de auto-toebehorenzaak in de stad (maar door tijdgebrek nog niet gemonteerd). Op een droge zonnige dag zou je daar geen gevaar van hoeven ondervinden, in die betekenis lijkt het antwoord van koosknip een aantrekkelijke gedachte, maar vanwege de versleten ruitenwisserblad is de auto nú APK-onwaardig bevonden, en dan is dat normaal gesproken zo doorgegeven, en dús mag je niet meer rijden.
En als je het nieuwe ruitenwisserblad meeneemt en zelf monteert voor de deur van het garagebedrijf, moet er nog steeds een APK goedkeuring doorgegeven worden voordat het wettelijk weer in orde is.
Bordensteker