Welk nummer is voorruitverwarming?

Ik heb binnenkort praktijkexamen en ik wou vragen welke nummer of de afbeelding de "voorruitverwarming" is nummer 9 is de "achterruitverwarming"

Toegevoegd na 19 minuten:
Dit is een BMW 1 SERIE

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
2.5K

Antwoorden (4)

Die zit er niet bij. Voorruitverwarming zou je niet krijgen bij het praktijkexamen. Dat komt omdat het bijna nooit voorkomt bij een personenauto.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voorruitverwarming gaat niet met elektrisch verwarmde draadjes zoals de achterruit die je met slechts één knop 9 aan kunt zetten.
Voorruitverwarming doe je door middel van de kachel, en om die in verschillende omstandigheden correct te bedienen moet je eigenlijk wel een beetje technisch inzicht hebben. Je kunt er dus ook discussie over krijgen.

Om de voorruit te verwarmen (want dát is de vraag):

A. draai je de temperatuurknop 12 helemaal rechtsom naar warm (rode gebied) (daarmee gaat er warm koelwater door het kachelsysteem stromen – tenminste, zodra de motor zelf een beetje warm is geworden),

B. daarna draai je de draaiknop 10 van de ventilator naar rechts (zodat de ventilator krachtig gaat blazen),

C. vervolgens check je dat drukknop 8 niet ingedrukt staat (controlelampje moet dan uit zijn, anders krijg je door gebrek aan schone minder vochtige buitenlucht al gauw dat vocht dat je van binnenzijde van de voorruit wegblaast zich meteen op de zijruiten gaat afzetten),

D. daarna draai je draaiknop 6 recht omhoog (zodat de lucht vooral tegen de binnenzijde van de voorruit geblazen wordt).

Als je erg last hebt van vocht dat neerslaat of al neergeslagen is op de binnenkant van de ruiten (de ruiten “wasemen aan” zogezegd), dan kun je de binnenlucht wat droger maken door knop 11 van de airco in te drukken en dan heeft het ook zin om 8 juist wél in te drukken. Want dan gaat dezelfde binnenlucht steeds opnieuw door de koeling heen (recirculatie) en dan slaat het overtollige vocht dáár op neer, en zo kun je de ruiten aan de binnenkant droog krijgen. Na een minuut of vijf kun je die recirculatie wel weer afzetten, want meestal is het wel prettig om ook nog wat aan luchtverversing te doen, en met luchtrecirculatie (8) áán komt er geen verse buitenlucht meer binnen.

Als je de voorruitverwarming mede wilt gebruiken om ijs te laten smelten (maar krabben is beter en ruitontdooier sproeien met een spuitfles gaat helemaal super), en er zit geen vocht op de binnenkant van de autoruiten, dán kun je de airco (11) af laten en wel 8 indrukken, dan wordt de koude ruit het snelst warmer.

Goed dat je met een foto met nummers bent gekomen, want zonder dat is het nauwelijks goed uit te leggen!
Bordensteker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij mijn auto zitten er wel hele kleine draadjes in mn vooruit dus is niet helemaal waar wat je schrijft
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bumpy,klopt. Ford Focus, Scoda Ocatavia hebben het onder andere
Bordensteker
9 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling; ik heb het op mijn Siemens locomotief van de zaak, maar ik was mij niet bewust dat sommige auto's tegenwoordig ook al zulke elektrische voorruitverwarming via heel fijne draadjes hebben.
Ik denk dat de knop op de lege plek onder de 11 moet staan.

Hier zie je hoe het figuurtje er uit ziet voor voorruitverwarming bij een andere bmw. Het is een ander dasboard, maar het gaat om het figuurtje, dat blijft meestal hetzelfde. Onderaan, nr.1
http://www.autorijschoolexcel.nl/file/uitleg-controle-binnen-de-auto.pdf

Hier zie je nog zo’n knop, maar dan op vw.
De voorruitverwarming heeft plaatje als soort v, en achter is vierkant.
http://www.theorie1dag.nl/voertuig-controle/

Circulatie knop, heeft te maken met verse lucht van buiten of lucht binnen in de auto. (dus bijv in file krijg je smerige lucht binnen, dan zet je de knop aan) (ja aan toch, pin mij daar niet op vast, ik heb al een tijdje geen auto meer -))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
U wilt blijkbaar iets met de loze plek waar in de afbeelding van de vraagsteller helemaal geen knop is aangebracht, maar alleen een plastic afdekplaatje.
Maar ... ik heb in mijn stap D. toch aangeraden om de draaiknop 6 naar "recht omhoog" te laten wijzen. Dan staat-ie precies naar het door u gezochte symbool van voorruitverwarming te wijzen (het plaatje in de vorm van een soort V, met die slingerlijntjes die verwarming uitbeelden).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker: ik nam aan dat het een standaard foto van was van een BMW dashboard in die serie. Nu zie ik dat er aan de rechterkant ook een pedaal zit, dus het zal om de auto in kwestie gaan. Ik dacht, omdat het niet standaard is in veel auto's kan het in de lesauto misschien op die plek zitten. Ik had gekeken naar de knop die u bedoeld, ik dacht dat dat de knop voor gewoon ontwasemen was, maar het kan zeker de voorruit verwarming zijn ja.
Bordensteker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie.
Ik denk dat knop 6 in de stand recht omhoog de warme lucht van de kachel naar de voorruit richt ("ontwaseming" dus), maar ik denk niet dat er in dit geval zo'n extra ruitverwarming met dunne elektrische draadjes is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat denk ik ook, heb je de foto's gezien die ik bij de linkjes stuurde?
Bordensteker
9 jaar geleden
Jazeker!
Is vaak gecombineerd met speigelverwarming, maar zit lang niet op elke auto.

Maar weet je zeker dat je voorruitverwarming bedoeld? (vaak elektrisch)
Of bedoel je de voorruit ontwaseming? (lucht over de voorruit blazen)