Draaien, bij het nemen van een bocht met de auto, de buitenwielen sneller dan de binnenwielen?

De buitenwielen moeten immers een langere afstand afleggen. Zo ja, hoe zit dat dan met de aandrijving van de achterwielen? Verschilt deze voor de twee achterwielen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
2.4K

Het beste antwoord

Uiteraard, want de buitenwielen leggen een langere weg af.
Op de aangedreven as (meestal de vooras, maar ook vaak de achteras) zit een zogenaamd differentieel, die gemaakt is om dit effect op te vangen.
escape
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Eenvoudige speelgoedautootjes hebben het probleem nog wel: daar kan je eigenlijk nooit een gewone bocht mee maken! + 1 voor je antwoord.
Bordensteker
9 jaar geleden
En omdat het op een zeer gladde weg of in de modder kan gebeuren dat het rechterwiel door de normale differentieelwerking ineens geen grip heeft en dan gaat doorslippen, zou het linkerwiel dan stil kunnen blijven staan waardoor je niet meer weg komt. Het rechterwiel draait dan twee keer zo hard als normaal.
Voor dat geval hebben bijvoorbeeld terreinwagens vaak een sperdifferentieel. Daarmee kun je desgewenst tijdelijk afdwingen dat beide wielen in gelijke mate in beweging komen. Op vaste ondergrond moet je die sper-werking dan uitschakelen. Bij sommige voertuigen kan dit in- en uitschakelen zelfs automatisch - net als van de vierwielaandrijving.