Kan ik Schade door uitwijken voor een stilstaande auto verhalen op de andere automobilist?

Er stond een auto stil op de linkerbeen met zijn rechterknipperlicht aan. Het was rustig op de weg. Door het uitwijken heb ik de vangrail geraakt en nu schade aan mijn auto. Kan ik dit verhalen bij de ander?

Toegevoegd na 1 minuut:
Linkerbeen is linkerbaan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij kan je dit wel verhalen bij de andere automobilist. Aangezien deze niet correct stilstond op de baan. aangezien er een vangrail was. Vermoed ik dat stilstaan er sowieso verboden is. Alsook als je stilstaat moet je alle knipperlichten aanzetten. Hier is hij al in fout gegaan.
Ik zou het in elk geval proberen.
Veel succes

Antwoorden (3)

Volgens mij kan je dit wel verhalen bij de andere automobilist. Aangezien deze niet correct stilstond op de baan. aangezien er een vangrail was. Vermoed ik dat stilstaan er sowieso verboden is. Alsook als je stilstaat moet je alle knipperlichten aanzetten. Hier is hij al in fout gegaan.
Ik zou het in elk geval proberen.
Veel succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit wordt heel lastig, aangezien je zelf moet zorgen dat je zo veel ruimte voor je vrij laat dat je in geval van nood nog veilig kunt stoppen.
Dit is puur een verzekeringskwestie. (ikzelf heb een dergelijke zaak wél eens gewonnen, snelweg, kettingbotsing, slecht weer, bellende bestuurder, maar dat ging niet vanzelf)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Gelukkig is het alleen materiële schade, maar de verzekering ging het wel uitzoeken. Er zijn 3 auto's met schade door die ene auto. Was dus niet de enige....
tinus1969
9 jaar geleden
Jij bent als automobilist ervoor verantwoordelijk dat je voldoende afstand houdt, voorliggende auto's op de weg en obstakels vermijdt. Degene die vana cheteren in rijdt op file of auto is eigenlijka ltijd de verantwoordelijke, volgens de wet. Sterker nog, aangezien jij er blijkbaar tegenaan bent gereden, kun jij aansprakelijk worden gesteld voor schade aan de stilstaande auto! Jij reed namelijk, de ander stond stil...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou.... Als je gelezen had Tinus dan had je gezien dat ik doordat ik hem heb uitgeweken ik de vangrail heb geraakt en dus nIet die auto!
Nee dit kun je niet verhalen op een ander.

Als er een boom had gestaan kon je de schade ook niet op de boom verhalen.
Een stilstaande auto is nooit fout.
Het is niet anders.
Edraket
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Over het verhalen heb je gelijk, over de fout m.i. niet. De stilstaande automobilist kan wel degelijk fout zijn en zelfs een bekeuring of artikel 5 aan z'n broek krijgen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mee ens JanLast.
Je schrijft zelf al dat het rustig op de weg was. Er was dus blijkbaar geen andere afleiding dan die stilstaande auto. Blijkbaar heb je dus zelf niet voldoende overzicht gehouden. Het had ook afgevallen lading, een tak, of ander "dood" onderwerp kunnen zijn. De andere auto mag officieel niet hinderen, maar als je tegen een stilstaand voertuig rijdt ben jij aansprakelijk. Hij kan dus wel strafbaar zijn voor hinderen van het overig verkeer, maar voor je schade draai je zelf op. Het had ook een overstekend kind kunnen zijn.
Tip: volg eens een aantal motorrijlessen. Dan leer je niet allen verder vooruit te kijken, maar ook meer rekening te houden met wat een ander fout kan doen.