Kan ik op mijn Seat Arosa het stuurbekrachtigingsysteem demonteren?

Omdat mijn stuurbekrachtigingspomp onzettend veel lawaai maakt tijdens het sturen, verneem ik dat deze stuk is. Olie bijvullen heeft zin voor 1 of twee dagen. Om kosten te besparen en geen nieuwe pomp aan hoef te schaffen, is mijn vraag of het mogelijk is om het hydraulische systeem te demonteren. Het gaat om een Seat Arosa uit 1996.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (2)

Zou ik niet doen, je kunt dat deel er niet tussenuit halen en er zomaar een stuk ijzer weer tussen zetten en als je het laat zitten en de hydrauliek afsluit gaat het sturen veel te zwaar.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zwaar sturen maak ik mij geen zorgen om. (fit for free :D) Het gaat mij er mee om dat ik tijdelijk weer kan rijden met mijn auto. Hoe sluit ik precies de hydrauliek af zodat er geen druk meer op het bekrachtigingsysteem komt?
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
geen idee, ik weet niet hoe dat zit bij een Seat, ik ben geen monteur, heb je een monteur in je vriendenkring die je kunt vragen?
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Mocht jij je stuurbekrachtiging afgekoppeld hebben dus m.a.w. een modificatie hebt uitgevoerd zal de APK keurmeester daar niet blij van worden en zal waarschijnlijk de auto afkeuren. Dit probleem is nog te overzien.
Mocht je een ernstig ongeluk krijgen met slachtoffers, heb je waarschijnlijk een probleem dat jou de rest van je leven achtervolgt, door die modificatie kan de verzekering besluiten om schade aan derden niet uit te keren dus dat je die schade zelf moet gaan betalen, dat houd meestal in dat bij ernstige blijvende verwondingen en/of verminking jij de rest van je leven voor die mensen moet gaan zorgen. Ik zou me een paar keer achter de oren krabben voor ik dat risico ging nemen.
Nee dit kan niet, de hele constructie is berekend op de stuurbekrachtiging. Maw. zonder de stuurhulp van de bekrachtiging gaat de besturing enorm zwaar. Zelfs gevaarlijk bij eventuele noodzakelijke snelle stuur correcties.! Waarschijnlijk ook APK afkeur.