2e hands auto (Golf 3 / 4 o.i.d.) kopen; waar op letten?

Ik wil graag een Golf 3 of 4 (of een soortgelijk model) kopen en vroeg me af waar ik op moet letten. Bijvoorbeeld kilometerstand. En is het beter om een 'latere' golf 4 te kopen (ivm kinderziektes) of maakt dat niet uit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1K

Het beste antwoord

Ik zou alleen letten op de kilometerstand, de prijs en de staat van de auto. Ook moet je bedenken wat er aan extra op of in moet zitten zoals airco, centrale vergrendeling of mooie wielen.

Als dat allemaal naar je zin is, kun je de basisdingen checken:

ruitewissers
verwarming
stoelverstelling
schakeling
motorruimte (zie je olielekkages)
stuurinrichting (heb je speling)
banden
elektrische voorzieningen (alle ramen, deurvergrendeling en radio)

last but not least; het onderhoudsboekje om te zien of er dure beurten aankomen en of alle beurten zijn uitgevoerd en natuurlijk een aankoopkeuring bij de ANWB.

Een latere Golf is altijd beter al was het maar voor de restwaarde, maar die zal ongetwijfeld duurder zijn dan een oudere. Echte kinderziektes zullen ook in de vroege modellen wel verholpen zijn verwacht ik.

Succes met je aankoop!
paulus811
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Oe, ik zie dat mijn beginzin 'Ik zou alleen letten op....' toch wel een lange lijst is geworden. Het is goed bedoeld iig.

Andere antwoorden (4)

kilomterstand van diesel mag hoger liggen dan van benzine. laat je auto van tevoren keuren en uit lezen ( laat snel alle mankementen via computer zien). Neem iemand mee die er verstand van heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een aankoopkeuring kun je een hoop uitsluiten! Vraag tevens een NAP op, zodat je de km-stand kunt controleren.
En vergeet niet altijd een proefrit te maken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij, ben er heel zeker van, heeft de Golf 3 last van spontaan neervallende zijruiten. Er is ooit een modificatie op geweest maar als je dat hebt ben je in de aap gelogeerd. Die modificatie werkte namelijk niet 100%.

Verder koop een auto met zo min mogelijk km. En als hij extra's heeft moet ook alles werken. Let op de stoel van de bestuurder, versleten zijkant = hoge km.

En ja, als je er niets van weet dan rij met de auto naar een keuringsstation van de anwb of laat een goede garage er even naar kijken. Kost vaak rond de 50 euro en dan weet je al wat meer.

Controleer op schade. Autoschadebedrijven kunnen lakdiktes meten. Ding is ook gewoon in de handel. Dikteverschil kan schade zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Check goed de werking van de electrisch bediende ramen. Deze willen bij VW Golf en Passat nog wel eens stuk gaan. Onlangs in mijn VW 2 raammotoren moeten vervangen. Deze kosten totaal maar liefst Euro 500.- exclusief montage. Gelukkig heb ik na oneindig veel zoeken nog enkele gebruikte exemplaren kunnen vinden.