Is het reeël om in 100 dagen je rijbewijs te halen?

Ik ga 25 Juli met een vriend naar Noorwegen, ik ben 17, hij is 19 en heeft al een rijbewijs. Wij willen liever niet dat hij de enige is die de hele tijd achter het stuur is, zodat als hij moe is dat ik het over kan nemen en andersom.

Vanaf vandaag is het precies 96 dagen, en ik ben nog helemaal niet begonnen met mijn rijbewijs. Dus, zoals de titel luidt, is het reeël om in 100 dagen een rijbewijs te halen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als jij 17 bent mag je nog niet in het buitenland rijden onder begeleiding. Mits jij voor 25 juli 18 jaar wordt. Het is maar net hoe snel je je rijbewijs wil halen. Houd wel rekening met de aanvraag data! Theorie en praktijk hebben een redelijk lang termijn om aan te vragen.

Antwoord op je vraag: het is niet onmogelijk, maar wel afhankelijk van meer dan je denkt... Verder is het niet zo slim om als nieuwe chauffeur te denken dat je meteen op een al dan niet drukke snelweg/autobahn hier of in het buitenland meteen kunt auto rijden... Je moet eerst ervaring opdoen, je rijbewijs halen en dan rustig met een oude auto rijden, in 100 dagen of minder kun je niet de ervaring opdoen die nodig is om zo'n avontuur aan te gaan. De keus is om of met ander vervoer te gaan of je vriend alleen te laten rijden en genoeg pauzes te nemen [elke 2 uur een halfuurtje aan de kant, even ontspannen, iets eten en je lichaam bewegen, zo lang stil zitten is namelijk niet goed voor je spieren]. Toegevoegd na 15 uur: Men vond mijn antwoord te kort... vandaar nog het volgende: Een rijbewijs halen is afhankelijk van onder andere tijd en kunnen en de overheid. Hoelang doe je er over, kan 20 of meer rijlessen nodig hebben [1 x pw] Twee examens aanvragen, theorie en praktijk, DigiD aanvragen, [duurt 5 dagen] [pasfoto's -die aan de eisen voldoen + geldige ID-kaart/ paspoort ] Als je haast hebt, 3 maanden is krap tijd, zou je een spoedcursus kunnen aanvragen. Echter het CBR [aanvraag examens] werkt niet sneller daarvoor. Ik heb een mogelijkheid voor je gevonden! De ANWB : Zie punt 5. 5 redenen waarom ANWB 1. De beste instructeurs 2. Unieke ANWB lesmethode 3. Examengarantie 4. Lessen hoe, waar en wanneer jij wil 5. Rijbewijs in 10 dagen Rijlessen vanaf 16,5 jaar Bel 0800-8118 (gratis) voor het plannen van een proefles. Echter er hangt altijd een prijskaartje aan! Daarvoor moet je zelf even bellen en informeren.

Bronnen:
https://www.anwb.nl/auto/rijbewijs/rijscho...

Natuurlijk is dat mogelijk. Gemiddeld moet je bij voorkeur minstens 1000 en liefst 2500 kilometer 'oefenen' om het goed te kunnen. Maar eigenlijk is een reis zo ver ook ideaal om te leren rijden, omdat er veel autostrade tussen zit. Dus ik zie het als een positieve motivatie (naar Engeland zou ik wat riskanter gevonden hebben). Ik heb, met het oude Belgische systeem, al heel veel 'kinderen' leren rijden (eigenlijk was de moeilijkste ooit mijn echtgenote). Je moet wel wiskundig te werk gaan met een strak schema en hopelijk gaan bepaalde onderdelen vlotter omdat je als je klein was al veel met gocarts gereden hebt (bij voorkeur met een aanhangwagen eraan en ook achteruit dus). 1. Theorie veronderstel ik al gekend. Anders week in maximaal tempo à rato van twee uren per dag. Zorg dat je ruim wat punten boven de verplichte score zit die vereist is voor je naar het examen gaat. 2. Volgende week zondagmorgen ga je met de chauffeur die het best kan rijden volgens jou meteen naar een grote parking om de basis te leren van aanzetten en schakelen. Vraag hem, omwille van de dringenheid, meteen te leren aanzetten in zowel eerste ZONDER gas geven (heel gevoelig dus) als op het einde van de dag om ook ZONDER het gaspedaal aan te raken in tweede te leren aanzetten. Dit is iets wat je qua techniek blindelings moet kennen. Vervolgens leer je een rond parcours rijden in die dag in eerste en pak er bij voorkeur ook nog een helling bij. Als het vlot gaat, doe je dezelfde ronde ook eens in 2de versnelling om te weten hoeveel gevaarlijker dat wordt. 3. Daarna doe je een paar dagen heel korte oefeningen van een half uur. Als het kan, vraag je ook eens een andere chauffeur op de zondag erop, om hetzelfde te doen en andere opmerkingen te krijgen. 4. Dit herhaal je tot je toestemming krijgt van je begeleider om het basispakket van minimaal 20 uren (ook in Nederland, dacht ik) te nemen om de baan op te gaan. Je zult dan immers geen tijd meer verliezen met de basistechniek, zodat je sneller kunt leren kijken. 5. De grootste karakteraanpassing komt nu: Als je dan leert rijden op de baan, moet je je egoïsme afleren: Nu moet je leren denken: hoe kom ik over op anderen en gebruik je je richtingaanwijzers VOOR de anderen, niet omdat het moet. 6. Ook ga je zoveel mogelijk mee met iedereen in je buurt die rijdt om alle rijstijlen te bekijken en je eigen rijstijl te ontdekken. Zo kan dat best lukken! Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100