Is het reeël om in 100 dagen je rijbewijs te halen?

Ik ga 25 Juli met een vriend naar Noorwegen, ik ben 17, hij is 19 en heeft al een rijbewijs. Wij willen liever niet dat hij de enige is die de hele tijd achter het stuur is, zodat als hij moe is dat ik het over kan nemen en andersom.

Vanaf vandaag is het precies 96 dagen, en ik ben nog helemaal niet begonnen met mijn rijbewijs. Dus, zoals de titel luidt, is het reeël om in 100 dagen een rijbewijs te halen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Als jij 17 bent mag je nog niet in het buitenland rijden onder begeleiding. Mits jij voor 25 juli 18 jaar wordt. Het is maar net hoe snel je je rijbewijs wil halen. Houd wel rekening met de aanvraag data! Theorie en praktijk hebben een redelijk lang termijn om aan te vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
BlauwGeel
10 jaar geleden
In 100 dagen is prima je rijbewijs te halen. Ik ken zelf niemand die er langer over heeft gedaan. Ik neem aan dat je over 100 dagen wel 18 bent, anders dan mag het natuurlijk allemaal niet. Ga er maar vanuit dat je 40 lessen nodig hebt, dan zal het iig niet enorm tegenvallen. Wat ik zou doen: Plan zo snel mogelijk na je 18e verjaardag een 3 of 4 daagse cursus. Deze hebben meestal +- 20 lessen en kan je erna meteen afrijden en doe in de aanloop naar die cursus alvast een lesje of 10-20. Zo leer je imo het meest en heb je het beste van alle mogelijkheden, want je bent er dan wel al een tijd mee bezig en maakt het rijden 'gewoon' en je verhoogd je slagingskans aanzienlijk door een paar dagen voor het examen er elke dag de hele dag mee bezig te zijn. Ik weet ook niet of een tripje naar Finland dan meteen het slimste is. Niet zozeer omdat je na de zeer uitgebreide cursus en strenge examen in Nederland niet goed genoeg zou kunnen rijden, maar omdat je dan een groot stuk door Duitsland rijdt. De verleiding op die leeftijd en alleen met vrienden is dan natuurlijk onweerstaanbaar om even de top van de auto uit te testen. Ik zou daar vantevoren even afspraken over maken met je vrienden, hoe niet stoer dat ook is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aanvulling: als je nog 17 bent dan, dan mag jouw vriend sowieso ook niet de coach zijn, daar moet je namelijk 27 voor zijn en minimaal 5 jaar je rijbewijs hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@BlauwGeel Ik ken zelf niemand die er langer over heeft gedaan. Je kent ze wel, je weet het wellicht niet van ze. 100 dagen is net wat meer dan 3 maanden. Van het moment dat je beseft dat je wil gaan voor je rijbewijs tot het daadwerkelijk papier in de handen krijgen zal voor de meerderheid gelden dat dit langer duurt. De meeste mensen lessen namelijk zonder spoedcursus, 40 lessen (als je er al strak 2 in de week neemt) is 20 weken=140 dagen. En dat is dan nog zonder aanvraag examen en de tijd die er overheen gaat als je 1x faalt. Als je daadwerkelijk niemand kent die er langer over gedaan hebt ken je weinig mensen of alleen maar een soort superplanners/non-falers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verder is je reactie antwoordwaardig. Beter dan de antwoorden die gegeven zijn aangezien dat meer reacties zijn.

Andere antwoorden (2)

Antwoord op je vraag: het is niet onmogelijk, maar wel afhankelijk van meer dan je denkt...

Verder is het niet zo slim om als nieuwe chauffeur te denken dat je meteen op een al dan niet drukke snelweg/autobahn hier of in het buitenland meteen kunt auto rijden...
Je moet eerst ervaring opdoen, je rijbewijs halen en dan rustig met een oude auto rijden, in 100 dagen of minder kun je niet de ervaring opdoen die nodig is om zo'n avontuur aan te gaan.

De keus is om of met ander vervoer te gaan of je vriend alleen te laten rijden en genoeg pauzes te nemen [elke 2 uur een halfuurtje aan de kant, even ontspannen, iets eten en je lichaam bewegen, zo lang stil zitten is namelijk niet goed voor je spieren].

Toegevoegd na 15 uur:
Men vond mijn antwoord te kort... vandaar nog het volgende:

Een rijbewijs halen is afhankelijk van onder andere tijd en kunnen en de overheid.

Hoelang doe je er over, kan 20 of meer rijlessen nodig hebben [1 x pw] Twee examens aanvragen, theorie en praktijk, DigiD aanvragen, [duurt 5 dagen] [pasfoto's -die aan de eisen voldoen + geldige ID-kaart/ paspoort ]
Als je haast hebt, 3 maanden is krap tijd, zou je een spoedcursus kunnen aanvragen. Echter het CBR [aanvraag examens] werkt niet sneller daarvoor.

Ik heb een mogelijkheid voor je gevonden! De ANWB : Zie punt 5.

5 redenen waarom ANWB
1. De beste instructeurs
2. Unieke ANWB lesmethode
3. Examengarantie
4. Lessen hoe, waar en wanneer jij wil
5. Rijbewijs in 10 dagen
Rijlessen vanaf 16,5 jaar

Bel 0800-8118 (gratis) voor het plannen van een proefles.

Echter er hangt altijd een prijskaartje aan! Daarvoor moet je zelf even bellen en informeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap de minnen niet. Dit antwoord is gewoon helemaal juist!. Je begint pas met leren rijden nadat je je rijbewijs hebt. Om dan meteen in een onbekend ander land te rijden is best onverstandig.
ronron1212
10 jaar geleden
+ jodokus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ridiculous en al die anderen die kennelijk niet goed lezen wat er staat!
Ik begin mijn antwoord met: "Antwoord op je vraag: het is niet onmogelijk, maar wel afhankelijk van meer dan je denkt…" Wat is hier niet duidelijk aan? ik geef meteen het antwoord, daarna vertel ik dat het misschien niet zo slim is om ..... en daar vallen ze allemaal over... het zijn allemaal jonkies die dit als "het Grote Onrechtvaardige Antwoord zien, terwijl het de waarheid is... maar kennelijk nog te jong om in te zien dat er een grote mate van verantwoordelijkheid nodig is om deze beslissing juist te nemen.
Echter zulke jonge jongens zien dat niet, hebben nogmaals die ervaring... En daarom krijg ik minnen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartelijk dank Plussers!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Wat is hier niet duidelijk aan? " Waar het van afhankelijk is en hoe het dan mogelijk is. In principe zou je alles wat er na je eerste zin komt in de reacties onder de vraag zelf kunnen zetten en dan hou je een antwoord over dat niet meer is dan een mysterieuze zin met dezelfde inhoud als: Het kan vast, ik weet ook wel hoe, maar ik zeg het jou niet.... Ik zou haast zeggen dat dit antwoord verwijderbaar is op het punt "een simpel ja of nee voldoet niet". Als je goed bedoelt advies wil geven zijn daar de reacties voor, als je het in een antwoord wil zetten, moet je niet verzuimen een fatsoenlijk antwoord te geven. De plussen heb je in principe onterecht gegeven voor een mening die buiten de gestelde vraag staat. De minnen zijn als je er zelf goed over nadenkt gewoon terecht. Heeft niks met "jonkies" te maken of verantwoordelijkheid, maar snappen of een antwoord voldoet of niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gegeven=gekregen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Tomaat De jonkies zijn wat mij betreft nog discutabel ;-)) maar ik begrijp wat je bedoelde. Mijn antwoord was te kort, zonder motivatie, gevolgd door een sterk advies, dat extra was, maar de hoofdmoot werd. Overigens vind ik het nog steeds het belangrijkste punt, gezien de leeftijd en de plannen van vraagsteller. Als ik hier niets over zou zeggen / adviseren, zou ik tekort schieten naar mijn idee. Dat is dus hetzelfde als wat ik eerder zei... verantwoordelijkheid nemen!
Ivana
10 jaar geleden
PLUS
Nosky
10 jaar geleden
Los van de verantwoordelijkheid en of het verstandig is om met zo weinig (geen) ervaring een dergelijke rit te maken, wat zeer terecht wordt genoemd, wordt een dergelijke rit ook enorm onderschat. Zonder echte rijervaring gaat een rit van 1000+ km zwaar tegen vallen. Ik heb er ook eentje in mijn familie gehad, die mijn auto wilde lenen om 'even' naar Italie te rijden. Prima, neem maar mee die wagen, maar van dat 'even' kom je wel terug. En inderdaad. En dit betreft een persoon van 30, met jarenlang rijbewijs en rijervaring, maar geen lange ritten. Net 18 en dito rijbewijs + iemand van 19 samen naar Noorwegen met de auto? Niet verstandig, maar bovenal, onderschat het niet. A) lang rijden is vermoeiender dan je denkt, B) het verkeer in het buitenland is iets anders dan wat je in Nederland hebt 'geleerd' en C) de autobahn vraagt meer anticipatie dan de Nederlandse snelwegen. Maar je rijbewijs in 100 dagen halen is (in theorie) doodeenvoudig. Hangt meer van de persoon af dan van de mogelijkheden die er zijn.
Natuurlijk is dat mogelijk. Gemiddeld moet je bij voorkeur minstens 1000 en liefst 2500 kilometer 'oefenen' om het goed te kunnen. Maar eigenlijk is een reis zo ver ook ideaal om te leren rijden, omdat er veel autostrade tussen zit. Dus ik zie het als een positieve motivatie (naar Engeland zou ik wat riskanter gevonden hebben).

Ik heb, met het oude Belgische systeem, al heel veel 'kinderen' leren rijden (eigenlijk was de moeilijkste ooit mijn echtgenote). Je moet wel wiskundig te werk gaan met een strak schema en hopelijk gaan bepaalde onderdelen vlotter omdat je als je klein was al veel met gocarts gereden hebt (bij voorkeur met een aanhangwagen eraan en ook achteruit dus).

1. Theorie veronderstel ik al gekend. Anders week in maximaal tempo à rato van twee uren per dag. Zorg dat je ruim wat punten boven de verplichte score zit die vereist is voor je naar het examen gaat.
2. Volgende week zondagmorgen ga je met de chauffeur die het best kan rijden volgens jou meteen naar een grote parking om de basis te leren van aanzetten en schakelen. Vraag hem, omwille van de dringenheid, meteen te leren aanzetten in zowel eerste ZONDER gas geven (heel gevoelig dus) als op het einde van de dag om ook ZONDER het gaspedaal aan te raken in tweede te leren aanzetten. Dit is iets wat je qua techniek blindelings moet kennen. Vervolgens leer je een rond parcours rijden in die dag in eerste en pak er bij voorkeur ook nog een helling bij. Als het vlot gaat, doe je dezelfde ronde ook eens in 2de versnelling om te weten hoeveel gevaarlijker dat wordt.
3. Daarna doe je een paar dagen heel korte oefeningen van een half uur. Als het kan, vraag je ook eens een andere chauffeur op de zondag erop, om hetzelfde te doen en andere opmerkingen te krijgen.
4. Dit herhaal je tot je toestemming krijgt van je begeleider om het basispakket van minimaal 20 uren (ook in Nederland, dacht ik) te nemen om de baan op te gaan. Je zult dan immers geen tijd meer verliezen met de basistechniek, zodat je sneller kunt leren kijken.
5. De grootste karakteraanpassing komt nu: Als je dan leert rijden op de baan, moet je je egoïsme afleren: Nu moet je leren denken: hoe kom ik over op anderen en gebruik je je richtingaanwijzers VOOR de anderen, niet omdat het moet.
6. Ook ga je zoveel mogelijk mee met iedereen in je buurt die rijdt om alle rijstijlen te bekijken en je eigen rijstijl te ontdekken.

Zo kan dat best lukken!

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@VanBelleJeanMarc :
Wat is het nieuwe Belgische systeem om een rijbewijs te halen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De meest aangepaste versie vind je altijd op http://www.gratisrijbewijsonline.be/begintheorie.htm opgesplitst per type rijbewijs. Dacht overigens nog, neem net voor je eindexamen misschien best nog eens 4 uur extra, en je zegt het ook zo, van de moeilijkste rij-instructeur die ze hebben. In de bijbel, Qor'an en andere oude geschriften, spreekt men over een gemiddelde minimum periode van 40 dagen om serieuze wijzingen bij de mens (eigenlijk bij alle dieren) te kunnen doorvoeren (zoals verslavingen afleren). Strikt gezien kun je dus in 2 X 40 dagen twee keer hogerop gaan qua rij-ervaring.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vroeger kon je rijlessen nemen, theorie-examen halen en vervolgens een jaar later ==zonder== praktisch rij-examen te doen, je rijbewijs ophalen... Is dat nog zo? @VanBelleJeanMarc? of is dat inmiddels veranderd?
Dat bedoelde ik met mijn vraag hierboven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat is al lang Europese kwestie geweest. Er waren mensen die hun rijbewijs zo gekregen hebben, maar die mensen zijn intussen zo oud, dat ze het straks omwille van leeftijd snel kunnen weer kwijtspelen. Nee, meestal is het zo: Je haalt je theorie eerst (eventueel met die website, lessen volgen is erg duur hiervoor, anders koop je een boek van iemand anders) en dan krijg je een voorlopig rijbewijs. Mijn zoon Floris reed daarna 24 (of was het 36, ik ben niet fris vandaag en antwoord zonder natrekken onder voorbehoud) maand met een voorlopig rijbewijs en elke begeleider die oud genoeg was en/of lang genoeg reed (6 jaar dacht ik), mocht bij hem zitten, maar hij mocht nooit alleen rijden (ook niet in gevaarlijke weekendnachten en feestdagen en zo). Je kon ook opteren voor 12 maanden (of was het 24) met een bekwaamheidsattest van de rijschool dat je ten vroegste na 20 uren kon krijgen (kost snel tussen 500 en 1000 EUR) en dan mag je alleen rijden met dat 'voorlopig rijbewijs', opnieuw met beperkingen (ook geen buitenland, dus voor de vraagsteller telt dit allemaal niet). Nu is er een wijziging dat men terug een vaste begeleider wil omdat er teveel misbruik blijkt te zijn. Zelf ben ik daartegen, maar weet ook niet goed hoe men dan het misbruik zou kunnen aanpassen. Misschien toch elke chauffeur eerst opgeven online die met je rijdt, kan een mogelijkheid zijn voor de wetgever. Leg ik het hier voldoende uit (zit in tijdsnood, sorry)?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartelijk dank! Heb zelf in België gewoond en op deze manier mijn rijbewijs gehaald [examenangst - dus ideaal], maar het probleem is, vind ik, dat iedereen dus theorie-examen kan halen en rijlessen, waarna een voorlopig rijbewijs komt en men met beperkingen kon rijden, maar in mijn geval niet deed... Ben een jaar later mijn rijbewijs gaan ophalen, woonde inmiddels weer in Nederland [had wel genoeg rij-ervaring]. Als je dus een jaar niet rijdt, dus geen ervaring opdoet, maar ook geen ongelukken veroorzaakt, kon je probleemloos een rijbewijs afhalen...
geen goede manier om een jonge/nieuwe chauffeur te laten beginnen, teveel vrijheid, zonder ervaring op te doen. Zeg ik achteraf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, je legt hier haarfijn uit waarom er nu wel een eindexamen is na je proefperiode. Ook mijn zoon had het eerste jaar bijna niet gereden. Maar je doet me denken aan een paar andere belangrijke zaken:
1. Mijn zoon liet ik NA zijn definitief rijbewijs ook erg weinig rijden, want de eerste jaren dat je een ongeval hebt of ergens in de 'fout' gaat (wat niet abnormaal is, iedereen moet het leren), kun je ook nog eens je rijbewijs kwijtraken, en dan pas is het een marteling nog door de examens opnieuw te geraken, omdat er bijv. dronkenschap stond in de computer (terecht, maar wie zonder zonde is, werpe de eerste steen). Hij deed er tweemaal over (eerste maal terecht gezakt wegens niet geven van voorrang) met nog eens 4 uren rijschool ertussen. Let wel: Mijn zoon heeft (uit financiële noodzaak toen) GEEN 20 uren rijschool gevolgd, dus in totaal slechts die 4 uren betaald, maar dan moet je als papa echt een heel serieuze inspanning leveren.
2. Mijn zoon liet ik intussen wel een heel eind opnemen in mijn eigen autoverzekering aan het laagste tarief als 'extra chauffeur' voor een kleine bijbetaling. Nu kocht hij nog maar pas een eigen auto en het tarief is gigantisch veel lager, omdat hij officieel dus al twee jaren schadevrij rijdt. Dus dubbele winst: geen ongeval, lage auto-verzekering (in België zijn autoverzekeringen véél duurder dan in Nederland, maar je kunt dus als zwakke weggebruiker of als motard beter een ongeval krijgen in België dan bij in Nederland, want hier krijg je zeer grote persoonlijke, medische vergoedingen, zelfs bij overlijden lijkt een mensenleven hier veel meer waard, wat zich uit in hogere premies).
3. In Rusland hebben veel auto's nu zo'n camera aan de voorruit door het laatste hierboven: Passagiers smijten zich opzettelijk voor een personenwagen zodat ze de verzekering kunnen 'pluimen' voor een handicap. Zie youtube. PS: Persoonlijk vind ik het niet erg dat ze erg streng zijn op de rijexamens. Het gaat ten slotte over mensenlevens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gelukkig zijn de verzekeringen er wel op gespint en de politie, op leeftijd en soort van overtreding. Hier en in Engeland ook begreep ik.
Weet zo niet hoe streng politie èn verzekering is op de combinatie van alcohol/chaufferen. Zou van mij "zero tolerance"-beleid mogen zijn. Ongeacht de leeftijd. Vind het wel beter om een proefperiode te hebben, maar dat zou controleerbaar moeten zijn. Die Russische camera's klinken goed, ter voorkoming en contrôle van dit alles. Komt nog wel, denk ik ;-))